shampoo op mijn touchpad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

shampoo op mijn touchpad

Hey,

Onlangs had ik net mijn haar gewassen, en aangezien ik nogal druk bezig was, kroop ik nogal snel terug achter de laptop. Mijn haar was nog niet volledig droog, en er viel een druppel op mijn touchpad. Ik heb die onmiddellijk afgeveegd, maar nu blijkt er een soort reactie te hebben plaatsgevonden, en is er een flinterdun laagje precies 'afgevreten' van het touchpad: je ziet, én voelt, dit stukje. Ik wijt dit aan een stukje shampoo-rest in de druppel, maar ik zou best er iets meer over willen weten ;)

Iemand een idee hoe je dit wetenschappelijk verklaart?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: shampoo op mijn touchpad

Tja, als het werkelijk zo is dat het touchpad is aangetast dan zal dat eerder een fysisch proces zijn dan een chemische reactie.... oplossen lijkt me het meest waarschijnlijke proces, en zeep zou daar een rol in kunnen spelen omdat die ervoor kan zorgen dat een apolaire stof oplost in een polair oplosmiddel als water.

Maar dit is wel een grote "als", want het oppervlak van een touchpad zou niet oplosbaar moeten zijn. Tenzij er natuurlijk in de loop van jaren gebruik een vettig laagje bovenop is gekomen.... misschien moet je het hele oppervlak dan eens voorzichtig schoonmaken ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: shampoo op mijn touchpad

rwwh schreef: za 20 apr 2013, 13:01
Maar dit is wel een grote "als", want het oppervlak van een touchpad zou niet oplosbaar moeten zijn. Tenzij er natuurlijk in de loop van jaren gebruik een vettig laagje bovenop is gekomen.... misschien moet je het hele oppervlak dan eens voorzichtig schoonmaken ;-)
Dan zou toch enkel dit vettig laagje oplossen, en niet een laagje van het touchpad erbij? Of heb ik je verklaring verkeerd begrepen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: shampoo op mijn touchpad

Ik denk dat het volgende bedoeld wordt:

Als je scherm volledig "vet" is en er is valt een druppel op waardoor plaatselijk het vet oplost, voel je dat het "vet" daar weg is. Als je voorzichtig je scherm volledig kuist, dan zou de grote "vetlaag" ook verdwijnen en voel je niets meer.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: shampoo op mijn touchpad

Ja, dat is wat ik eveneens begrepen had. Dat is echter niet het geval, gezien het 'vrije' domein heel erg onaangenaam aanvoelt en een olietint heeft (glanzend, kleurrijk).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 9

Re: shampoo op mijn touchpad

Ik heb hetzelfde voor gehad met mijn laptop, ik poetste mijn keyboard met touchpad met water en een schoonmaakproduct. Na enkele malen dit te hebben gedaan merkte ik exact hetzeflde op. Een deel van de touchpad is effectief aangetast, het voelt ruwer dan de onaangetaste delen, glanst meer in het licht dan anders en is zichtbaar beschadigd. Waarom kan ik helaas ook neit uitleggen omdat ik geen idee heb wat de beschermingslaag precies is van stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: shampoo op mijn touchpad

In physics I trust schreef: za 20 apr 2013, 19:53
Ja, dat is wat ik eveneens begrepen had. Dat is echter niet het geval, gezien het 'vrije' domein heel erg onaangenaam aanvoelt en een olietint heeft (glanzend, kleurrijk).


Dan lijkt het juist alsof er een dunne shampoolaag is achtergebleven. Vochtige doek al geprobeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: shampoo op mijn touchpad

Ja toch wel.

De gehavende vorm blijft achter mijn touchpad.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: shampoo op mijn touchpad

Dat is wel een heel vreemde reactie dan. Ik maak touchpads wel eens schoon met 50% isopropanol in water (schermen overigens ook), en dat lijkt me een stuk effectiever vet-verwijderend dat een druppel water met een restje shampoo erin. Ik heb nooit opgemerkt dat deze behandeling schadelijk was of zichtbare veranderingen gaf.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat, zoals door anderen al gesteld, er wat 'rotzooi' van je touchpad is opgelost waardoor het plaatselijk anders aanvoelt en uitziet. Maar waarschijnlijk is dat hoe het ooit uit de doos kwam, misschien dat hele touchpad maar eens afnemen met wat water en zeep?
Victory through technology

Reageer