De richting van de normaalkracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 38

De richting van de normaalkracht

Ik heb een vraag over een examen-opgave. Het gaat om opgave 4 van examen 2010-I.

De opgave gaat over een karretje van een achtbaan.

Het karretje gaat steil om hoog en daalt dan weer steil en legt in die stijging en daling een cirkelbeweging af.

De vraag hierbij is: Teken in de figuur op de uitwerkbijlage de ontbrekende kracht en geef deze de juiste naam.

In de figuur zie je en deel van een cirkel met daarin Fz en Fmpz naar beneden, naar het middelpunt van de cirkel gericht.

Zo trok ik de conclusie dat Fn mist. Dat bleek te kloppen, maar volgens het antwoordmodel wees Fn, net als Fz en Fmpz, naar beneden terwijl ik Fn naar boven liet wijzen.

Mijn vraag hierbij is: Klopt het dat Fn loodrecht op een contactoppervlak staat?

Het karretje voerde geen looping uit en het contactoppervlak was dus aan de buitenkant van de baan. Zou Fn dan niet naar buiten moeten wijzen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: De richting van de normaalkracht

Fn staat inderdaad loodrecht op een contactoppervlak. Een ander woord voor loodrecht is normaal, vandaar dat we het de normaalkracht noemen. Je hebt gelijk dat deze in dit geval naar boven moet wijzen (waar ik erbij vanuit ga dat je bedoelt op het tijdstip dat het wagentje helemaal bovenin op de cirkel staat).

Reageer