trapeziumregel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

trapeziumregel

Hallo,

ik ben student en moet een werk maken over de trapeziumregel. Ik kan alleen niet vinden hoe je de afwijking berekend.

kan iemand mij helpen?

Berichten: 166

Re: trapeziumregel

Je kan met de trapeziumregel de integraal van een bekende functie berekenen. Bijvoorbeeld van een sin(x) over een vast domein. Vervolgens vergelijk je dat antwoord met het exacte antwoord (-cos(x)) en heb je een afwijking.

Als je dit vervolgens doet voor verschillende stapgroottes voor de trapeziumregel kan je de orde van nauwkeurigheid van de methode bepalen.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: trapeziumregel

Lander18 schreef: ma 22 apr 2013, 16:18
Hallo,

ik ben student en moet een werk maken over de trapeziumregel. Ik kan alleen niet vinden hoe je de afwijking berekend.

kan iemand mij helpen?
Het is een benaderingsmethode die meestal wordt toegepast als je geen rechtstreekse methode ter beschikking hebt.

De afwijking bepalen kan alleen maar als de werkelijke waarde ter beschikking is, maar waarom dan nog een numerieke methode toepassen?

In de regel kan de fout dus slechts worden afgeschat, maar daarvoor moet men iets van het verloop van de functie weten.

Als het voorschrift van de functie bekend is dan is er een afschatting mogelijk met een vorm waar de tweede afgeleide van die functie in zit.

Maar ja zijn het slechts meetwaarden dan heeft men meestal geen functie voorschrift.

Die afschat term kun je vast wel ergens op het internet vinden.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 7

Re: trapeziumregel

Ik zit nog met een paar vragen...