[Natuurkunde] man op draaiende stoel met wiel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[Natuurkunde] man op draaiende stoel met wiel

Voor ons mondeling examen moet ik kunnen uitleggen hoe dit experiment werkt, maar ik snap het niet helemaal. Het experiment is, er zit iemand op een stoel (die vrij kan ronddraaien), men geeft aan hem een fietswiel dat een bepaalde snelheid heeft. Als hij het wiel horizontaal beweegt begint hij in tegengestelde richting te draaien. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen (enkele formules zou nog beter zijn). Het heeft te maken met behoud van impulsmoment.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] man op draaiende stoel met wiel

het totale impulsmoment van man plus fietswiel moet constant blijven.

Simpeler voorbeeld:

Vergelijk het in een lineair systeem met een man die op een wrijvingsloos rijdende stoel zit en een boek weggooit. Man van 100 kg (man plus stoel) gooit boek van 10 kg weg. Actie is reactie.....

Hoe heeft die man dat wiel trouwens vast? Dat is wat makkelijker als we tekeningetjes moeten gaan maken... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Natuurkunde] man op draaiende stoel met wiel

Dit is een keer bij Hoe?Zo! geweest op Ned. 1. Aan de assen van het fietswiel zijn handvaten aangebracht en daar wordt het fietswiel vastgehouden (duh!). Het wiel is nu vertikaal en er wordt een zwiep aan gegeven zodat het rond gaat draaien (wederom duh!). Als de man in de draaistoel het wiel nu schuin houdt (dus helemaal horizontaal hoeft nog niet eens) gaat de man in de stoel ronddraaien.

Het is jammer dat ik de uitleg niet meer helemaal weet, maar het wiel zette zich af tegen de aarde of iets dergelijks.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: [Natuurkunde] man op draaiende stoel met wiel

Raad eens waar professor David Jones een expert in is.. 8)

(De perpetuum mobile draad)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] man op draaiende stoel met wiel

Brennus schreef:Raad eens waar professor David Jones een expert in is..  8)  

(De perpetuum mobile draad)
Dit is niet het topic om los te gaan over PM's die worden ook, als het te off-topic wordt verwijdert of verplaatst. Er is gewoon een uitleg over rotational inertie waarschijnlijk. Ik heb hem gehad, maar hij is ernstig bij mij weggezakt.

Tevens omdat het voor een examen is, wordt dit verplaatst naar huiswerk en practica.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 375

Re: [Natuurkunde] man op draaiende stoel met wiel

het anwoord op deze vraag is behoud van impulsmoment

als je het wiel met de as horizontaal houd en de stoel draait niet rond, dan is er geen impulsmoment in deverticale richting(we noemen dat hier de z-richting voor de gemakkelijkheid)

als je het wiel draait en de as verticaal brengt is er wel een impulsmoment in de z-richting, maar omdat we in een gesloten systeem zitten(persoon, stoel en wiel) moet er behoud van impulsmoment zijn, dus begint de stoel ook te draaien en de stoel zal in de tegenovergestelde richting draaien van het wiel, daardoor is er nog een impulsmoment maar in de andere richtiong, en is het totaal 0

Berichten: 16

Re: [Natuurkunde] man op draaiende stoel met wiel

Met dat laatste bericht ben ik wel wat

bedankt

Reageer