Ontwerp van een tafel met kantelblad

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Ontwerp van een tafel met kantelblad

Hallo,

ik had graag wat advies gekregen over een mechanisch ontwerp van een tafel met kantelbaar blad. Het blad zou 180° moeten kunnen draaien. Op het kantelblad zal een positioneermal bevestigd worden. Deze mal zal omgedraaid moeten worden en op een constructie moeten geplaatst worden.

Mijn vraag is hoe zwaar de constructie van de tafel zal moeten zijn zonder dat deze gaat willen omvallen door het 180° kantelen van het blad. De positioneermal zal rond de 300kg wegen.
tafel met kantelblad.jpg
tafel met kantelblad.jpg (55.12 KiB) 443 keer bekeken
Het verrijden van de tafel zal ook in twijfel gebracht worden door het zware gewicht.

Graag uw mening hierover.

Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ontwerp van een tafel met kantelblad

Dat is een heel forse tafel waarvan het eigen gewicht behoorlijk zal worden.

Het lijkt mij dat je zo'n forse constructie het beste als een stalen vakwerk met geperforeerde profielen (waarmee men ook magazijnstellingen en dergelijke maakt, kijk eens bij Overtoom) kan bouwen.
vakwerk.jpg
vakwerk.jpg (10.8 KiB) 438 keer bekeken
Waarvan moet blad van de tafel gemaakt zijn?

Wordt dat blad belast?

Is die mal ook 2,5 bij 6 meter?

Zo'n joekel verrijdbaar maken ís best lastig, maar eerst zal je adhv de constructie het gewicht van de tafel (+ eventuele andere belastingen) moeten weten.

Berichten: 2

Re: Ontwerp van een tafel met kantelblad

Wanneer de tafel niet verrijdbaar gaat zijn is het ontwerp niet echt functioneel. De tafel zal namelijk verplaatst moeten worden. En met de grote afmetingen zal deze verplaatsing moeilijk zijn met bepaalde hulpmiddelen.

Heeft u een idee hoe zwaar een verrijdbare tafel maximum mag zijn zodat men deze met 2 personen kan verrijden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Ontwerp van een tafel met kantelblad

180 kantelen rond welke as?

En zolang de zwaartekrachtvector gericht blijft binnen de voetafdruk van die tafel, zal deze niet omvallen (dynamische krachten buiten beschouwing gelaten).
Heeft u een idee hoe zwaar een verrijdbare tafel maximum mag zijn zodat men deze met 2 personen kan verrijden?
Hangt er van af, heeft-ie luchtbanden en moet deze door de modder rijden, of rijdt ie op gevulcaniseerde wielen op een gepolierde beton?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ontwerp van een tafel met kantelblad

Ik denk dat je voor de totale massa van zo'n tafel met die mal moet denken aan rond een ton of zo.

Dus de massa van een kleine auto. Of die verrijdbaar is, hangt zoals king nero aangeeft sterk af van de ondergrond en de wielen. Met twee personen zal het bij gunstige omstandigheden waarschijnlijk wel lukken, alhoewel het een behoorlijke inspanning zal vereisen. Dus niet iets dat je vaak wilt doen.

Reageer