Bloemen kleuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 63

Bloemen kleuren

Ergens in een ver verleden heb ik eens horen zeggen dat je de bloemblaadjes van bepaalde bloemen kan laten verkleuren door ze bepaalde kleurstoffen te voeren.

Kan dit? hoe kan je het dan het beste aanpakken? kan het met elke kleur of bloem?

In ieder geval, hoe denken jullie hierover?
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Bloemen kleuren

Natuurlijk kan dat ... Volgens mij is het makkelijkste om bloemen met witte blaadjes gewoon in eosine te zetten (met water wel te verstaan). Dat werkt wel bij de meeste planten. Het kan ook met andere kleurstoffen, al kan ik daar geen namen voor geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Bloemen kleuren

En stel dat je een rode roos (mag ook een andere kleur zijn) zwart wil laten worden.

Hoe moet je dat dan aanpakken?
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Bloemen kleuren

Een zwart kleurmiddel pakken ?

Ik zou zeggen, google er even op, er zal wel info over te vinden zijn :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Bloemen kleuren

dat is erg leuk om te doen! heb ik ook vaak gedaan met personeelsfeestjes op t lab waar ik werk, je kan in principe elk kleurstofje gebruiken dat oplost in water, en tja, van de ijzerhoudende agressieve gaat de bloem wel na 1,5 dag dood, maar voor ff op feestje kan t wel, maar bij voorkeur de wat mildere dus. ik heb t vooral gedaan met lichtgekleurde tulpen en je ziet het dan heel mooi, na een (paar?) uur zie je de nerven al verkleuren, dan de punten van t blad en soms t hele blad zelfs! gewoon even me experimenteren, t kan zelfs met klein scheutje gekleurde inkt, alleen zal je bloem dan waarschijnlijk niet zo lang in leven blijven als normaal...( dat hangt natuurlijk ook van de verdunning af)

ohja ook leuk om te doen: de steel splitsen (niet te hoog door laten lopen!) en de 1e kant in water en de andere in een kleur, of in 2 verschillende kleurtjes zetten..

Reageer