[wiskunde] Bereken het oppervlak met een rekenmachine?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 79

Bereken het oppervlak met een rekenmachine?

Hallo,

Ik heb een vraag.

Ik wil graag oppervlakken berekenen als het een vierkant of rechthoek is kan ik dat zelf .

alleen met dit voorbeeld (Zie bijlage) gaat het lastig Ik heb het antwoord maar luk raak gegokt. uit wat ik kon kiezen.

Graag wil ik weten hoe ik dat moet uitrekenen op een makkelijke manier via de rekenmachine

Groetjes djohn
Bijlagen
Oppervlakken berekenen.docx
(235.74 KiB) 68 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bereken het oppervlak met een rekenmachine?

Voor dat eerste: doe alsof er geen gat is en bereken de oppervlakte van de grote rechthoek. Bereken nu ook de oppervlakte van de kleine oppervlakte. Enig idee waarom dat helpt?

Voor de tweede: in feit is dat een rechthoek met op twee hoeken een "kap" in. Doe alsof er geen kap is, dan is de oppervlakte...? De kappen zelf zijn ook rechthoeken, dus...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Bereken het oppervlak met een rekenmachine?

Ja. Ik denk omdat je dan weet wat de oppervlakkte is van het geheel. dus eerst 5x5 = 25 min dat gat dat is -6 dus 19!

Dat tweede is dat je de 12 en de 4 bij elkaar plakt. Dan de 6 en de 2 ook bij elkaar doet en de som maakt 16x 8= 128- de overige lengte 16? = 112... Hoe kan dit eigenlijks??? Is er een makelijkere manier????

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bereken het oppervlak met een rekenmachine?

Dat is toch een makkelijke en zeer inzichtelijke manier? Je hebt gewoon deze situatie:
Voorbeeld.png
Voorbeeld.png (2.21 KiB) 248 keer bekeken
Waarbij die rode rechthoekjes hetgeen zijn je wegsnijdt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Bereken het oppervlak met een rekenmachine?

O ik snap het nu.... Ik dacht bij dat 2de dat je de overige omtrek wat er over staat wat je niet had berekend er af had gehaald.... O....

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Bereken het oppervlak met een rekenmachine?

Oke Bedankt voor de hulp! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bereken het oppervlak met een rekenmachine?

Ik snap je opmerking niet goed, maar als jij het nu snapt, is het okee ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer