[natuurkunde] Grootte van het elektrisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

Grootte van het elektrisch veld

Hallo :) ik kom er niet uit bij de volgende oefening, zou iemand uitleg kunnen geven? Alvast bedankt

Een lading Q wordt op positie x=4m op de x-as geplaatst. Een tweede lading q wordt in de oorsprong geplaatst. Als Q=75 nC en q=-8 nC, wat is dan de grootte van het elektrisch veld op de y-as op y= 3m ?

(Ik kom op 19N/C maar volgens mij antwoordblad is het 23N/C )

Alvast bedankt voor de moeite !

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Grootte van het elektrisch veld

Toon je berekening dan alvast eens. Kunnen wij zien of en waar je de fout in gaat :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 66

Re: Grootte van het elektrisch veld

Is dat duidelijk ?

Een momentje , even uploaden :)

.

.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Grootte van het elektrisch veld

Plaats op de y as op een afstand van y=3 meter een positieve eenheidslading van +1C

Nu is het mogelijk om de beide coulombkrachten te berekenen die aangrijpen op deze lading van +1C veroorzaakt door Q en door q

neem voor k=9. 10^9

Berichten: 66

Re: Grootte van het elektrisch veld

Afbeelding

is dat duidelijk ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Grootte van het elektrisch veld

EQ1=+27 klopt

EQ2=-8 klopt

Maar wat je in die laatste regel van je afbeelding doet , daar klopt geen meter van.

je moet die coulombkracht van +27 C ontbinden in een horizontale component en in een vertikale component

Berichten: 66

Re: Grootte van het elektrisch veld

aadkr schreef: zo 28 apr 2013, 22:05
EQ1=+27 klopt

EQ2=-8 klopt

Maar wat je in die laatste regel van je afbeelding doet , daar klopt geen meter van.

je moet die coulombkracht van +27 C ontbinden in een horizontale component en in een vertikale component


ah, cava , bedankt dat je me wijs hebt gemaakt over waar ik precies verkeerd ging, ik zal de theorie achter vectoren ontbinden even bekijken. :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Grootte van het elektrisch veld

Beste safia, is het je al gelukt om die coulombkracht van +27 C te ontbinden in een horozontale component en in een vertikale component ?

Reageer