[overig] Studie tips?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 79

Studie tips?

Hallo! :)

Ik wou graag studie tips. Die slaan op de normale nederlander.

Wat ik wil weten is namenlijk dit

* Hoeveel uur kun je maximaal leren? (2 a 4 uur per dag toch???)

* Na hoeveel minuten moet je pauze houden??? ( Als ik elke half uur dat doe krijg ik dan een beter resultaat dan elke 45 min pauze???)

* Hoelang moet ik pauze nemen???? ( 5 minuten of 15 of 30 enzovoort???)

* Wanneer kun je beter niet leren ( Bijvoorbeeld als je moe bent????).

* Na hoeveel uur leren moet je ongeveer 30 min of 1 uur pauze houden???

* is afwisselde vakken leren beter dan allleen 4 uur rekenen alleen????

Ik hoor graag jullie ervaringen!!! :) Zou mij echt super helpen!!!!

Alvast bedankt! :)

XOXO

Djohn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Studie tips?

De studietips die je zelf geeft komen mij wel zinnig over.

Maar de ene persoon is de andere niet.

Voor elke persoon zullen andere studietips gelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Studie tips?

Djohn schreef: wo 01 mei 2013, 21:24
* Hoeveel uur kun je maximaal leren? (2 a 4 uur per dag toch???)
Hangt er van af: werk of studeer je nog daarbuiten? Zoja: dan is dat zeker het maximum ja. Tussenin zeker ook pauze nemen.

* Na hoeveel minuten moet je pauze houden??? ( Als ik elke half uur dat doe krijg ik dan een beter resultaat dan elke 45 min pauze???)
Wat het meest optimale is, hangt een beetje van jou af. Maar algemeen aanvaard is zo een beetje dat 50 à 60 minuten het maximum is dat je echt gefocust kunt bezig zijn (lessen duren dus niet zomaar meestal 50 min ;) ).

* Hoelang moet ik pauze nemen???? ( 5 minuten of 15 of 30 enzovoort???)
Ook dat hangt er weer een beetje van af. Je moet je batterijen weer wat opladen; is dat bij jou na 5 minuten, zoveel te beter. Maar 30 min is vaak dan weer te lang; je zin om te leren kan verdwijnen.

* Wanneer kun je beter niet leren ( Bijvoorbeeld als je moe bent????).
Voel je je écht moe, dan kun je beter niet leren nee ;) . Als je écht geen zin hebt in leren, is doorgaan vaak ook geen goed idee. Je leert dan toch maar met halve aandacht.

* Na hoeveel uur leren moet je ongeveer 30 min of 1 uur pauze houden???
Moet je eens 2 à 3 uur doorleren, dan moet je toch zeker daarna 30 min pauzeren. Je hersenen hebben ook rust nodig ;) .

* is afwisselde vakken leren beter dan allleen 4 uur rekenen alleen????
Ik sluit niet uit dat er studies naar gedaan zijn, maar dat vind ik iets wat je echt zelf moet ondervinden. Dat verschilt echt voor iedereen ;) .

PS: sommige zaken zijn gestoeld op mijn lessen didactiek, maar veel is ook gewoon persoonlijk. Andere meningen kunnen dus volledig verschillen. Wat dus vaak weer neerkomt op: uiteindelijk moet jij het juiste voor jou aanvoelen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Studie tips?

Djohn schreef: wo 01 mei 2013, 21:24
Ik wou graag studie tips. Die slaan op de normale nederlander.
Er bestaan helaas geen "normale" Nederlanders. Wat wijs is is voor ieder weer een beetje anders,

Alles hangt af van:
  • jou als persoon. De een houdt het wat langer nuttig vol dan de ander.
  • wat je gewend bent. Gewend zijn te "studeren" verlengt ook de tijd dat je iets nuttig volhoudt.
  • je gemoedstoestand. Vrolijk en je gaat ervoor? Dan hou je het zeker langer vol dan wanneer je moe en met tegenzin aan het leren slaat.
  • het soort "leerwerk": bijvoorbeeld woordjes leren voor Engels, beter niet langer dan een kwartier voor de meeste mensen. Daarvoorbij blijft er hoe langer hoe minder hangen, op den duur zit je geheel voor niks over je boek gebogen. Maar dit rekenwerk waarmee we je bezig zien is niet echt leerwerk in de zin van stampwerk. Hiermee moet je gewoon oefenen, en dan is het óók zinvol (als je tenminste genoeg oefenmateriaal hebt) om op te bouwen net zolang totdat je dit ook zolang geconcentreerd kunt volhouden als dat zo'n examen duurt, 1-1½ uur. Dus dan stop je niet steeds na een kwartier, maar pas als je merkt dat je teveel fouten begint te maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Studie tips?

Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 50

Re: Studie tips?

Ik denk dat je al voldoende antwoord heb op je vraag, maar ik geef toch ook maar mijn antwoorden aangezien je om 'ervaringen' vroeg;

* Hoeveel uur kun je maximaal leren? (2 a 4 uur per dag toch???)
Ligt een beetje aan je concentratiespan, ikzelf leer vaak steeds erg kort (<30min), tenzij het ene onderwerp is dat mij erg boeit, dan uren. Maar per dag moet ~5 uur wel kunnen denk ik, meer zou ik ook niet doen, dan heeft het geen zin meer. Hierbij moet je ook denken dat je op een gemiddelde dag ook x uur op school zit, dit telt natuurlijk ook op t.o.v. je hersen moeiheid :P

* Na hoeveel minuten moet je pauze houden??? ( Als ik elke half uur dat doe krijg ik dan een beter resultaat dan elke 45 min pauze???)
Ik ben zelf nooit zo'n fan van pauze's, als je eenmaal in de stof zit vind ik het fijner om erin te blijven.

Pauze wanneer je naar een totaal ander onderwerp overschakelt is vaak wel makkelijk, bijvoorbeeld een ander vak, of van magnetisme naar krachten e.d.

* Hoelang moet ik pauze nemen???? ( 5 minuten of 15 of 30 enzovoort???)
Mwa, vind ik wat minder belangrijk. Tot je hersenen genoeg rust hebben gekregen ... 15min?

* Wanneer kun je beter niet leren ( Bijvoorbeeld als je moe bent????).
Als je veel aan je hoofd heb, wanneer je moe bent, in drukke ruimte. Dat merk je meestal zelf wel, wanneer het echt niet lukt.

* Na hoeveel uur leren moet je ongeveer 30 min of 1 uur pauze houden???
Zie eerste twee vragen.

* is afwisselde vakken leren beter dan allleen 4 uur rekenen alleen????
Persoonlijk vind ik het fijner om gewoon die hele 4 uur met een vak bezig te zijn, dan zit je in de stof, en blijf je doorgaan tot je het snapt. Als voorbeeld; zelf doe ik meestal 1 vak per dag leren.

Maar ik kan mij voorstellen met sommige mensen afwisselingen willen. Kijk dan wel uit met bv. talen; van Frans naar Duits naar Engels loopt vaak niet zo goed af.

Hopelijk heb je hier iets aan! Succes.
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Studie tips?

Uit onderzoek bleek dat je je ongeveer 25 minuten uiterst kunt concentreren. Daarna lees je de lesstof alleen zonder erbij na te denken. Wat ik u dan kan aanraden is en zeer korte pauze nemen van hooguit 3 á 4 minuten. Als u langer pauzeert bevind je je al snel in een situatie waarin u zich niet meer kunt concentreren en weer in moet komen met studeren als het ware. Een veelvoorkomende handeling is je blik afwenden een andere handeling verrichten en vervolgens weer studeren.

Veel succes met studeren.

Uiteraard is dit wel allemaal persoonlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Studie tips?

Lancelot schreef: zo 05 mei 2013, 18:55
Uit onderzoek bleek dat je je ongeveer 25 minuten uiterst kunt concentreren. Daarna lees je de lesstof alleen zonder erbij na te denken.
Heb je daar een passende bron bij?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Studie tips?

Ik heb op school een bepaald informatieboekje gekregen over dat onderwerp. Hierin stond deze informatie. Dat je je 25 minuten kunt concentreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Studie tips?

Hallo! :D Bedankt voor de tips! Ik weet nu hoe ik wel en niet moet studeren.... :D Eerst had ik geen zin in mijn werkstuk maar als je even iets anders doet en dan weer begint dan krijg je weer zin! :D Eigen ervaring :)

Berichten: 20

Re: Studie tips?

dat moet je zelf uitzoeken, bij iedereen werkt dat anders. ik kan bijvoorbeeld 10 uur achter elkaar leren en huiswerk maken.

Reageer