[natuurkunde] Arbeid en Snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Arbeid en Snelheid

Dag iedereen,

ik heb een klein probleem met mijn huiswerk van Fysica, ik ben niet zeker over mijn antwoorden, ik hoop dat iemand mij zal kunnen toelichten :)

Vraag:

Tijdens een fietstocht met de wielerclub beklimmen Lars (60kg) en Jonas (90kg) met constante snelheid op een identieke fiets een brug over een autosnelweg. Bespreek de volgende beweringen:

a) Jonas moet meer arbeid leveren om boven te geraken.

b) Als ze bovenaan met dezelfde snelheid vertrekken, zich laten uitbollen en de wrijving buiten beschouwing gelaten wordt, heeft Jonas benden de grootste snelheid.

Mijn antwoorden:

a) Δv = 0 en ΔE (kin) = 0 => door de verschillende massa en hoogteverschil moet Jonas meer arbeid verrichten.

b) massa heeft geen invloed omdat de wrijving buiten beschouwing wordt gelaten, gelijke snelheid

Is dit juist?

Alvast Bedankt !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Arbeid en Snelheid

Antwoord a is volgens mij goed

met antwoord b heb ik zo mijn bedenkingen.Jonas heeft beneden een grotere snelheid dan Lars

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Arbeid en Snelheid

met antwoord b heb ik zo mijn bedenkingen.Jonas heeft beneden een grotere snelheid dan Lars
Kan je even toelichten?

Mijn intuïtieve redenering:

m1*g*dh=m1*dv1²/2

m2*g*dh=m2*dv2²/2

en dus

dv1²/2=g*dh=dv2²/2

en dus

dv1=dv2

Wat zie ik over het hoofd, Aad?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Arbeid en Snelheid

Ik ga ook voor het antwoord waarbij lars = jonas. De zwaartekracht levert wel een grotere arbeid bij jonas dan bij lars maar dat is geen probleem. Ja kan de arbeid gelijk stellen aan de kinetische energie en je kan de massa's schrappen.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Arbeid en Snelheid

Beste In physics i trust, je reactie geeft mij te denken.

Laten we een getallenvoorbeeld nemen en stellen dat beide fietsers bovenaan de brug een snelheid hebben van 5 m/s.Dan heeft Lars een E(kin)=750J en Jonas heeft dan een E(kin) van 1125J.

Stel dat de vertikale afstand van bovenaan de brug tot onderaan de brug een afstand is van 5 meter.

Dan zal op lars door de zwaartekracht een positievearbeid worden gelevert ter grootte van m.g.h=60.9,81.5=2943J

Dan zal voor Lars gelden dat deze onderaan de brug een hoeveelheid E(kin) heeft van 750+2943=3693J

Voor Lars geldt dan volgens mij dat hij onderaan de brug een eindsnelheid bereikt van 11,09 m/s

De zelfde berekening voor Jonas geeft volgens bij een eindsnelheid onderaan de brug van 11,09 m/s

Je hebt nog gelijk ook. (ik zag het even niet) Sorry daarvoor

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Arbeid en Snelheid

Geen probleem, blij dat we het eens zijn ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Arbeid en Snelheid

Dank u!

Reageer