[wiskunde] kortste weg van A naar B

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

kortste weg van A naar B

Ik heb een vraag bij het volgende: zie afbeelding

Moet je effectief tellen hoeveel wegen er zijn naar een bepaald hoekpunt van zo'n vierkantje? Of zit er een andere manier achter?
Bijlagen
CCF05052013_00000.jpg
CCF05052013_00000.jpg (175.01 KiB) 500 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: kortste weg van A naar B

In de oplossing klopt het getal 15 in de 2e rij onderaan niet. Dat moet een 5 zijn.

Wat weet je al van die oplossingsmethode, blijkbaar heb je die ooit eens geleerd.
  • Weet je wat die getallen betekenen?
  • De rij en kolom met een 1 kan je al direct opschrijven en daaruit kan je alle andere getallen berekenen. Zie je hoe?

Berichten: 405

Re: kortste weg van A naar B

Xenion schreef: zo 05 mei 2013, 10:30
In de oplossing klopt het getal 15 in de 2e rij onderaan niet. Dat moet een 5 zijn.

Wat weet je al van die oplossingsmethode, blijkbaar heb je die ooit eens geleerd.
  • Weet je wat die getallen betekenen?
  • De rij en kolom met een 1 kan je al direct opschrijven en daaruit kan je alle andere getallen berekenen. Zie je hoe?
als dat een 5 moet zijn, dan denk ik dat je iedere keer de getallen die diagonaal tegenover elkaar staan moet optellen om het getal te bekomen die in de rechterbovenhoek staat van zo'n vierkantje ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: kortste weg van A naar B

Ja dat klopt. Weet je nu ook wat de getallen betekenen en zie je dan waarom je steeds zo'n 2 getallen kan optellen?

Berichten: 405

Re: kortste weg van A naar B

Xenion schreef: zo 05 mei 2013, 11:59
Ja dat klopt. Weet je nu ook wat de getallen betekenen en zie je dan waarom je steeds zo'n 2 getallen kan optellen?
De getallen staan toch voor het aantal wegen die er zijn om dat punt te bereiken ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: kortste weg van A naar B

Inderdaad, maar je beantwoordt steeds maar de helft van mijn vragen :P

Begrijp je nu ook waarom je steeds 2 getallen kan optellen om verder te geraken in het rooster en hoe je uiteindelijk op dat antwoord van 126 komt voor het aantal kortste wegen tussen A en B zonder ze allemaal te moeten tellen?

Op dit forum is het de gewoonte van niet meteen een complete oplossing te geven, maar de vragensteller naar de oplossing te begeleiden. Ik probeer nu gewoon te polsen of je vraag nu helemaal beantwoord is en je de gedachte achter die oplossing volledig begrijpt. Anders wil ik gerust wat meer uitleg geven hoor ;)

Berichten: 405

Re: kortste weg van A naar B

Xenion schreef: zo 05 mei 2013, 16:55
Inderdaad, maar je beantwoordt steeds maar de helft van mijn vragen :P

Begrijp je nu ook waarom je steeds 2 getallen kan optellen om verder te geraken in het rooster en hoe je uiteindelijk op dat antwoord van 126 komt voor het aantal kortste wegen tussen A en B zonder ze allemaal te moeten tellen?

Op dit forum is het de gewoonte van niet meteen een complete oplossing te geven, maar de vragensteller naar de oplossing te begeleiden. Ik probeer nu gewoon te polsen of je vraag nu helemaal beantwoord is en je de gedachte achter die oplossing volledig begrijpt. Anders wil ik gerust wat meer uitleg geven hoor ;)
waarom je die 2 getallen steeds moet optellen weet ik inderdaad eigenlijk niet echt. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: kortste weg van A naar B

Oké, geen probleem.

Als je steeds de kortste weg neemt vanuit punt A (de linker onderhoek) dan kan je enkel langs links of langs onder in een punt uitkomen. Als je van rechts of boven zou komen dan heb je een omweg gemaakt.

Kijk dan eens naar de onderstaande figuur:
kortste pad.png
kortste pad.png (155.54 KiB) 479 keer bekeken
Kijk naar het punt met het rode bolletje. Je kan daar op 2 manieren in uitkomen:
  1. je bent langs het groene pad gegaan en je weet dat er 3 kortste wegen naar het groene vierkant leiden
  2. je bent langs het blauwe pad gegaan en je weet dat er ook 3 kortste wegen naar het blauwe vierkant leiden
Daarom weet je dat je 3+3 = 6 kortste wegen naar het rode bolletje hebt.

Berichten: 405

Re: kortste weg van A naar B

Xenion schreef: zo 05 mei 2013, 20:21
Oké, geen probleem.

Als je steeds de kortste weg neemt vanuit punt A (de linker onderhoek) dan kan je enkel langs links of langs onder in een punt uitkomen. Als je van rechts of boven zou komen dan heb je een omweg gemaakt.

Kijk dan eens naar de onderstaande figuur:

[attachment=13121:kortste pad.png]

Kijk naar het punt met het rode bolletje. Je kan daar op 2 manieren in uitkomen:
  1. je bent langs het groene pad gegaan en je weet dat er 3 kortste wegen naar het groene vierkant leiden
  2. je bent langs het blauwe pad gegaan en je weet dat er ook 3 kortste wegen naar het blauwe vierkant leiden
Daarom weet je dat je 3+3 = 6 kortste wegen naar het rode bolletje hebt.
ja nu is het mij veel duidelijker, bedankt :D

Reageer