Zwavelzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 56

Zwavelzuur

Hallo wetenschappers,

Ik ben een beginner qua scheikunde en daarom zeer benieuwd in feiten over de scheikunde. Ik heb verscheidene fora bezocht en kwam tot de conclusie dat zwavelzuur een belangrijke stof is in de scheikunde. Ik wil graag weten waarom het zo belangrijk is en in welke experimenten je het kunt toepassen.

Vriendelijke groet,

Lancelot

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Zwavelzuur

Zwavelzuur wordt voor diverse doeleinden gebruikt: voor het maken van ammoniumsulfaat (een bepaald soort kunstmest), het maken van gips (calciumsulfaat) en voor het onttrekken van water. Dit laatste werkt overigens alleen met geconcentreerd salpeterzuur. In verdunde vorm kom je zwavelzuur als accuzuur in de accu van auto's tegen. Op Wikipedia vind je mogelijk nog wel meer toepassingen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Zwavelzuur

Ontzettend bedankt. Ik heb ook twee vragen voor u. Gebruikt u zwavelzuur weleens? Heeft u zwavelzuur op school gebruikt? In ieder geval bedankt voor uw heldere antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zwavelzuur

Zwavelzuur is industrieel gezien een van de belangrijkste chemicaliën. Daarnaast is het voor chemici ook een nuttige stof bij allerlei syntheses.

Het is echter ook een gevaarlijke (bijtende) stof. Geconcentreerd zwavelzuur vreet razendsnel door textiel én huid heen, en zorgt voor ernstige brandwonden bij contact met de huid. Iedereen die dat gebruikt moet dus enorm voorzichtig zijn!

Verdund zwavelzuur is wat minder gevaarlijk, maar ook verdund zwavelzuur zal textiel - kleding dus - aantasten. In eerste instantie valt het niet op, maar na een half uur tot een uur vallen de gaten erin...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Zwavelzuur

Daar ben ik van op de hoogte dat zwavelzuur zulke gevolgen kan hebben. In ieder geval bedankt voor de informatie dat zwavelzuur een zeer belangrijke en nuttige stof is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zwavelzuur

Lancelot, je kunt voor veel voorkomende stoffen ook informatie over de oorsprong en het gebruik vinden op wikipedia. Voor zwavelzuur op http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwavelzuur

Reageer