Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 56

Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Hallo,

Ik ben al een zeer lange periode informatie aan het zoeken over wijnazijn. Dit doe ik vooral om erachter te komen of er alcohol in is verwerkt. Ik heb verscheidene website's bezocht, maak continu bekijk ik afwisselende meningen. Dus ik hoop dit keer een resolute en een vastberaden mening met correcte informatie te ontvangen.

Vriendelijke groet,

Lancelot

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Wijnazijn wordt gemaakt uit wijn. De alcohol in wijn wordt omgezet in azijnzuur. Die reactie is echter (meestal) niet volledig, waardoor er een spoortje alcohol aanwezig kan zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Kunt u misschien zeggen hoeveel alcohol er exact overblijft?

Wel moet ik zeggen dat dit niet altijd het geval is. Ik heb thuis wijnazijn van biologische afkomst en daar is, volgens mij, geen alcohol in verwerkt. Dit is echter alleen bij goedkope wijnazijn. Toch blijft mijn onzekerheid aanwezig.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Wijnazijn wordt traditioneel gemaakt met behulp van bacteriën. Die bacteriën zetten de alcohol (afkomstig uit de wijn) om naar azijnzuur.

Eigenlijk is het dus niet zo vreemd dat er restjes alcohol aanwezig zijn in wijnazijn. Je vertrekt immers van wijn en daar zit nu eenmaal alcohol in.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Lancelot schreef: zo 05 mei 2013, 17:56
Kunt u misschien zeggen hoeveel alcohol er exact overblijft?
Nee, want dat verschilt per wijnazijn.
Wel moet ik zeggen dat dit niet altijd het geval is.
Dat zei ik al: meestal
Ik heb thuis wijnazijn van biologische afkomst en daar is, volgens mij, geen alcohol in verwerkt.
Dat heeft met biologisch zijn niks te maken. Verder: De alcohol is afkomstig van de wijn waaruit het wordt gemaakt. In geen enkele wijnazijn wordt alcohol verwerkt
Dit is echter alleen bij goedkope wijnazijn. Toch blijft mijn onzekerheid aanwezig.
Dan moet je toch eens helder onder woorden brengen waar je nu precies onzeker over bent. Want bovenstaande informatie lijkt mij toch niet al te onduidelijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Ik blijf onzeker,omdat ik redelijk veel informatie heb opgezocht over wijnazijn en u weer een andere mening heeft. Dus dat is de reden dat mijn onzekerheid aanwezig blijft. Bovendien zou ik denken dat als er een restje alcohol in blijft de fabrikant dat wel op de verpakking moet aangeven. Ik had het ook over de wijnazijn die ik thuis heb. Dat was slechts een voorbeeld en bovendien vond ik op die verpakking geen alcoholgehalte. Vandaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Lancelot schreef: ma 06 mei 2013, 09:22
Ik blijf onzeker,omdat ik redelijk veel informatie heb opgezocht over wijnazijn en u weer een andere mening heeft.
Ik geef geen mening, maar een onderbouwde uitleg waarom er in wijnazijn alcohol kan voorkomen.
Bovendien zou ik denken dat als er een restje alcohol in blijft de fabrikant dat wel op de verpakking moet aangeven.
Dat is op zich niet zo'n gekke gedachte, maar er is voor een aantal voedingsmiddelen een uitzondering. Het hoeft niet in het geval van "gistingsazijn", waartoe wijnazijn ook behoort.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Heeft het een reden waarom dat een uitzondering is?

Ook begrijp ik dat u feiten presenteert, maar andere website's leggen het ook uit of er alcohol in wijnazijn zit. Dus dan onzekerheid. Toch vertelt u mij de feiten, want ik had zo een antwoord al verwacht. Uw gedachtegang heb ik ook op verscheidene website's aangetroffen. Dus ontzettend bedankt voor de resolute informatie.

Ik beschik over één vraag: "zou u uw kinderen wijnazijn geven of als u kinderen zou hebben en onder de 18 jaar zijn?"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Lancelot schreef: ma 06 mei 2013, 12:19
Ik beschik over één vraag: "zou u uw kinderen wijnazijn geven of als u kinderen zou hebben en onder de 18 jaar zijn?"


nu ja, je kan het ze geven, maar of ze het opdrinken is een andere vraag
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Lancelot schreef: ma 06 mei 2013, 12:19
Heeft het een reden waarom dat een uitzondering is?
Je zou het zo kunnen uitleggen: Als je iets maakt door verschillende producten en stoffen te verwerken, dan moet je aangeven wat je allemaal bij elkaar hebt gestopt. Bij het maken van wijnazijn is dat niet het geval; je hoeft alleen maar wat wijn te verdunnen met water en de juiste gistcellen toe te voegen.
Ook begrijp ik dat u feiten presenteert, maar andere website's leggen het ook uit of er alcohol in wijnazijn zit.
Toch is dit forum wat anders dan zomaar een website. Ten eerste omdat de gebruikers elkaar hier redelijk goed in de gaten houden dat er geen onzin wordt beweerd. Ten tweede omdat van iedereen verwacht wordt dat ze hun uitspraken kunnen onderbouwen. Bij "zomaar" een website is die controle er niet.
Ik beschik over één vraag: "zou u uw kinderen wijnazijn geven of als u kinderen zou hebben en onder de 18 jaar zijn?"
Over die paar druppels wijnazijn die in de dressing gaan zou ik me geen zorgen maken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Dank u voor de informatie.

Ik begrijp dat deze informatie allemaal is gecontroleerd, maar ik verwacht van website's die volledig gaan over gistingsprocessen en alcohol dat zij ook controleren of de gegeven informatie wel volledig correct is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Prima, dan geloof je dat toch?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Ik geloof uw uitspraken, maar heeft u bewijs dat het op de website's niet is gecontroleerd?

Dus voor de bevestiging ik ben het met u eens. De onzekerheid is dus niet volledig meer aanwezig. Bovendien was ik het al de hele tijd met u eens, maar ik reageerde continu, omdat mijn onzekerheid aanwezig bleef. Als u dan ook nog een bewijs kunt leveren, is mijn onzekerheid definitief verdwenen.

Ik heb ook gevraagd hoeveel alcohol er in wijnazijn zit. Dit verschilt, maar weet u het gemiddelde misschien wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Lancelot schreef: di 07 mei 2013, 08:34
Ik geloof uw uitspraken, maar heeft u bewijs dat het op de website's niet is gecontroleerd?
Nee, en ik ga me ook niet helemaal druk maken over andere websites, zeker niet omdat je nergens aangeeft welke websites dat dan zouden zijn en wat daar gezegd wordt. Ik neem de verantwoordelijkheid voor mijn eigen berichten, daar mag je zoveel over vragen als je wil. Vervolgens moet je zelf maar afwegen waar je het meeste waarde aan hecht.

Mijn inschatting is overigens dat iemand die schrijft dat er geen alcohol in wijnazijn zit, bedoelt dat er een verwaarloosbaar kleine hoeveelheid inzit.
Als u dan ook nog een bewijs kunt leveren, is mijn onzekerheid definitief verdwenen.
Wat voor bewijs moet je hebben dan? Zoals ik al zei valt er niet veel te bewijzen over wat andere websites wel of niet zeggen. De regels rondom het vermelden van alcohol en dergelijke staan in het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen

In artikel 5 staat wat er in zijn algemeenheid allemaal vermeld moet worden

In artikel 9 staat dat voor "gistingsazijn", waartoe ook wijnazijn behoort, geen ingrediëntenlijst getoond hoeft te worden

In artikel 21 lid 1 staat dat het alcoholgehalte getoond moet worden voor dranken met een percentage groter dan 1.2%

Met andere woorden, zolang er minder dan 1.2% alcohol aanwezig is, hoeft er op een fles wijnazijn niets vermeld te worden.

Dan zijn er nog wat EU-richtlijnen over het maximale alcoholpercentage zoals ik vond in het boek Vinegars of the World. Het maximale gehalte mag 1.5% zijn.
Ik heb ook gevraagd hoeveel alcohol er in wijnazijn zit. Dit verschilt, maar weet u het gemiddelde misschien wel?
Nee, want dat hangt dan weer af welke wijnazijnen je allemaal wil vergelijken. Laten we voor het gemak aanhouden dat het voor de meeste tussen 0.1 en 1% ligt.

Ik vond ook een publicatiein de Brazilian Journal of Food Technology, waar een aantal wijnazijnen zijn geanalyseerd (Tabel 5). De eenheid ºG.L. komt overeen met het alcoholpercentage (variërend van 0.16 tot 0.32% dus)

Let wel, het gaat daar hoogstwaarschijnlijk over wijnazijn die aldaar te koop is. De hoeveelheden in wijnazijn in Europa kunnen anders zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Is er alcohol in wijnazijn verwerkt?

Wat er bedoeld werd met "het bewijs" is dat u misschien kunt aantonen of website's deze informatie daadwerkelijk niet controleren. Ook zou ik het zeer waarderen als u kunt aantonen of mensen die schrijven over alcohol daarmee een verwaarloosbaar kleine hoeveelheid bedoelen. Hiervan zou ik ontzettend graag voorbeelden willen ontvangen.

Bij voorbaat dank.

Reageer