fasediagram RVS

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 581

fasediagram RVS

Hallo,

Voor mijn stageopdracht moet ik een fasediagram hebben van het volgende RVS.

werkstofnummer: 1.4509

dit is de NEN codering: X2CrTiNb18

Hierin zitten dus een aantal legeringselementen, namelijk koolstof, chroom, nobium en titanium. Ik moet hier dus een ternair fasediagram van hebben. Weet iemand waar ik dat kan vinden voor dit staalsoort?

Berichten: 26

Re: fasediagram RVS

Ik denk dat je het misschien hier kan vinden...

http://www1.asminternational.org/AsmEnterprise/APD/

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: fasediagram RVS

In het "Metals handbook" van de American Society for Metals zul je dit hoogstwaarschijnlijk wel terugvinden, ik heb het boekdeel over RVS niet maar er staat wel het een en het ander op't net ervan...

Berichten: 581

Re: fasediagram RVS

bedankt voor de reacties...

Zoals ik boven aangaf bestaat dit staal uit een aantal legeringselementen, Niobium, Titanium, Koolstof en voornamelijk Chroom. Er is echter alleen gegeven dat er 18% Chroom in dit rvs zit.

Mijn vraag is dan ook of hier niet een eenvoudig Chroom-Ijzer diagram volstaat als fasediagram, dus eigenlijk een fase diagram met op de y-as de temperatuur en op de x-as het gew% Chroom?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: fasediagram RVS

hangt er nogal vanaf waarvoor dat diagram moet dienen...

Berichten: 581

Re: fasediagram RVS

ik heb het fasediagram nodig om te kijken of ik bij een temperatuur van 890 graden celcius is een andere fase terecht kom. Deze rvs soort is ferritisch bij kamertemperatuur, maar kan ook austenitisch worden als het warm genoeg wordt. Ik wil aan de hand van het fasediagram kijken in welke fase het materiaal zich bevindt bij een bepaalde temperatuur.

Reageer