[wiskunde] [wiskunde] groeifactor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[wiskunde] groeifactor

Hallo,

Ik snap een vraag uit het eindexamen 2008(2) wiskunde b havo niet helemaal.

De vraag is als volgt:

Bij het uitschakelen van de koffiezetapparaat heeft de koffie een temperatuur

van 80 °C. In tabel 1 is het temperatuurverloop van de koffie te zien. Je ziet dat

de tijd t is gemeten in minuten, waarbij t = 23 het moment van uitschakelen is. De temperatuur T is gemeten °C.

Afbeelding[/font]

De temperatuur in de keuken waar het koffiezetapparaat staat, is 23 °C.

Een formule die het temperatuurverloop van de koffie redelijk benadert, is van de vorm: T = 23 + b * g ^ t.

Je kunt de waarden van b en g berekenen door gebruik te maken van het eerste meetpunt (0, 80) en het laatste meetpunt (60, 35).

Bereken op algebraïsche wijze de waarden van b en g. Rond daarna de waarde van g af op twee decimalen.

In het correctievoorschrift staat dat dit het goede antwoord is:

Afbeelding

Opzich snap ik wel dat het op deze manier kan, alleen ik heb het zelf op een hele andere manier gedaan.

Ik heb namelijk de groeifactor berekend door de 60e macht wortel van (35/80) te doen; hieruit komt g = 0,986.

Vervolgens heb ik het punt (0,80) ingevuld in de formule met g = 0,986. Hier komt uit b = 57. Dit klopt met het correctievoorschrift.

Maar als ik het punt (60,35) invul in de formule, dan kom ik op een b van 27,96 en dat klopt dus niet.

Ik snap niet waarom mijn uitwerking verkeerd is, kan iemand me dit uitleggen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [wiskunde] groeifactor

die g=0,97 is goed

je neemt de 60e machtwortel uit 35/80 maar dit zijn 2 temperaturen, dat mag toch niet.

Reageer