luchtverplaatsing - meerdere ventilatoren in afzuigsysteem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 33

luchtverplaatsing - meerdere ventilatoren in afzuigsysteem

Hallo,

Hoe zit dat eigenlijk?

Als ik een ventilator heb draaien van b.v 500m3 per uur. deze zit onderaan een buis van b.v 10m1 110mmø recht omhoog.

wat gebeurd er, of wat is het effect als

a. een tweede ventilator van 500m3 aan het eind van de buis plaats? hoe kan ik het resultaat berekenen?

b. de tweede ventilator nu direct achter de eerste ventilator onder aan de buis? hoe bereken ik dat?

c. de tweede ventilator parallel naast de eerste ventilator plaats? wat zijn dan de formules?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: luchtverplaatsing - meerdere ventilatoren in afzuigsysteem

Valt zo niks zinnigs over te zeggen.

Wat de capaciteiten van ventilatoren zijn hangt af van het systeem waarin die geplaatst zijn.

Een ventilator heeft een karakteristiek, een grafiek van volumecapaciteit tegen bijvoorbeeld drukverschil (of opvoerhoogte). Bij twee ventilatoren in serie wordt de gecombineerde grafiek de som van debieten bij hetzelfde drukverschil (opvoerhoogte).

Een systeem heeft een stromingsweerstand die varieert met het debiet. Kun je uitzetten in een grafiek.

Waar beide grafieken elkaar snijden ligt het werkelijke debiet van de ventilatoren.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: luchtverplaatsing - meerdere ventilatoren in afzuigsysteem

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter thuis in het subforum Stromingsleer en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: luchtverplaatsing - meerdere ventilatoren in afzuigsysteem

Nogmaals: een ventilator heeft geen specifieke capaciteit. De echte capaciteit hangt af van de installatie.

De capaciteit die een fabrikant opgeeft is voor vrije uitstroom, maar dat is hier niet het geval, dus vergeet die 500 m3/h maar.

Wat je nodig hebt is de karakteristiek van de ventilator. Die grafiek (of tabel) behoort in de documentatie van de ventilator te staan. Zo niet informeer dan bij de fabrikant.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 33

Re: luchtverplaatsing - meerdere ventilatoren in afzuigsysteem

Aha, ik was de topic al kwijt.

Bedankt voor je antwoord.

Klopt wat je schrijft. Zal eens rond kijken voor wat meer kanalen info en weerstand.

Ik zoek eigenlijk ook de weerstand berekening die behoort bij b.v een stalen zeef/filter met perforaties.

Zal wel de verkeerde termen in google ingeven want ik krijg zelfs ooglaseren als zoek resultaten.

Reageer