hoe werkt dit precies

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

hoe werkt dit precies

Vandaag in Barcelona kwam ik dit ook tegen:



Natuurlijk mocht ik zelf niets aanraken, en toen ik het dansende figuurtje wilde filmen legde de straatverkoper boos alles opzij.

Maar ik heb echt goed en van dichtbij gekeken naar een draadje, en zag het niet.

Toch moet het dat wel zijn denk ik, of hebben jullie een beter idee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hoe werkt dit precies

Inmiddels heb ik het wel uitgevogeld, maar ik wacht even op jullie oplossing.

Moet er even bij zeggen dat aan de achterkant van die poppetjes een soort flapje zit van "magetisch" materiaal, en dat we de poppetjes mochten vasthouden ter inspectie. Als de muziek werd gestopt, hielden de poppetjes op met dansen en bleven ze zweven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: hoe werkt dit precies

(pulserende) magneet onder tafel?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: hoe werkt dit precies

Wat king nero zegt. Het magnetisch materiaal in het "lichaam" wordt afgestoten door een magneet onder tafel. Plus dat de voeten het zwaartepunt naar beneden brengen, bovendien onrustige bewegingen stabiliseren, zoals de staart van een vlieger dat doet.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: hoe werkt dit precies

Moet er even bij zeggen dat aan de achterkant van die poppetjes een soort flapje zit van "magetisch" materiiaal
Dead giveaway!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: hoe werkt dit precies

Heeft het niks te maken met de elektromagneet in de speaker? Als dat mogelijk is,

lijkt dat me praktischer dan dat je helemaal een pulserende magneet onder de tafel moet houden. Ik neem aan dat het poppetje bedoeld is om aan consumenten te verkopen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: hoe werkt dit precies

Draadje inderdaad :-) Met magneten kun je helemaal niet zo gemakkelijk zweven.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hoe werkt dit precies

Hier het enige filmbeeldje dat ik kon maken voordat de kunstenaar/oplichter boos het bandje van de ghettoblaster rechts stopte en beide poppetjes onder een boek legde.

Van belang voor de oplossing is, dat de poppetjes inderdaad onmiddellijk stil stonden, en zweefden, als het cassettedeck werd gestopt.

Natuurlijk vermoedde ik een draadje, maar een snelle veeg met mijn arm direct boven de poppetjes toonde aan dat daar geen draadje was.

Op de ghettoblaster rechts in beeld en het krukje van de man links (niet op de afbeelding) na was er verder niets aanwezig, zeker niet iets dat voor een magnetische plaat/spoel of iets dergelijks door kon gaan.
snapshot20130509190126.jpg
snapshot20130509190126.jpg (31.26 KiB) 1226 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: hoe werkt dit precies

met een draadje, vanaf iets repetitief bewegends (zoals een cassettespelermechanisme, zoals je zegt) maar dan horizontaal bevestigd (aan het krukje langs de andere kant) ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hoe werkt dit precies

Ik kom tot dezelfde conclusie.

Met magneten is zoiets nauwelijk stabiel te krijgen.

Bouw een cassettedeck om, plak een staafje aan een van de poelies, en boor een gaatje in de zijkant.

Dun doorzichtig draadje van dat staafje naar het krukje, en zet het geheel voor een ruwe muur zodat het draadje niet te zien is. Zoek een stampmuziekje uit in het ritme van de roterende poelie. Met wat oefening hang je de poppetjes snel met het lipje aan de achterzijde aan het draadje.

Klaar is de wetenschappellijke hoogstandje, dat aan de toeristen voor 5 euro per stuk werd verkocht als magisch magnetisch wonder.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: hoe werkt dit precies

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: hoe werkt dit precies

Waar precies in Barcelona kwam je die poppetjes tegen?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hoe werkt dit precies

Ergens op een straathoek vlak bij Parc Güell.

@31707: Ah.. duidelijk.

Reageer