Casus CT-scan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Casus CT-scan

Aangezien mijn bioritme steeds verder opschuift, is het nu casustijd!

Een 30-jarige mannelijke patiënt meldt zich bij de huisarts naar aanleiding van herhaaldelijke klachten over rugpijn en zichtbare abdominale pulsaties op de grens van de regio epigastrica en regio umbilicalis. Patiënt heeft ook geregeld een zeurende pijn in deze buikstreek, is regelmatig kortademig en voelt zich hier niet prettig bij. Meneer rookt niet en drinkt met mate, heeft normale RR. De dienstdoende arts besloot (na doorverwijzing van de huisarts) een CT-scan te maken. De CT-scans zie je hieronder, alleen het relevante gedeelte van de thorax is weergegeven, om verdere pathologie uit te sluiten. De scans zijn daarnaast van gelijke grootte.

Wat zou er met meneer aan de hand kunnen zijn?

Hieronder de CT-scans.

Aangezien de longen niet goed te beoordelen zijn op dit type scan, dacht ik aan de trachea, ruggenmerg of de aorta. Nu is de trachea iets toegenomen, maar eigenlijk vind ik de aorta opvallender veranderd qua doorsnede (heb er een rood cirkeltje omheen gezet). Op de site van het UMCU vind ik het volgende als richtlijn:
Van een Aneurysma Aorta Abdominalis (AAA) wordt gesproken als de diameter van de infrarenale aorta meer dan 50% groter is dan de suprarenale aorta of als de diameter van de aorta 3 cm of meer bedraagt.
Bron

Nuja, aangezien er werd gezegd dat de scans dezelfde maatschaal hebben, heb ik er maar een liniaal bij gepakt. Suprarenaal zou ik de aorta dan op de scan 0,3mm meten en intrarenaal op 1,0mm. Dus ehm, dat is dan een toename van meer dan 200%...dat lijkt me wel erg veel. :shock:

Ben echter een beetje in de war gebracht, omdat de scans me wat hoog in het lichaam lijken te zijn gemaakt. De ribben zijn immers nog aardig zichtbaar, net als de trachea en de thorax lijkt kleiner te zijn qua volume. Ik denk dat als je een AAA wilt opsporen je toch wat lager moet zitten...heb ik dan wel de intrarenale diameter van de aorta gemeten (1,0mm)?

Bovendien dacht ik dat de trachea doorgaans kleiner- dan wel net even groot is als de aorta ...dus vind ik het wat apart dat de trachea op de bovenste scan echt een stuk groter is dan de aorta. Zie ik op de eerste scan misschien een aftakking van de aorta, of een stukje van een longader?

De klachten van patiënt komen wel overeen met een mogelijke abdominale aorta aneurysma, maar is hij daar niet wat te jong voor? Als ik naar de risicofactoren voor een AAA kijk, vind ik dat hij daar namelijk bar weinig mee gemeen heeft. Of het moet een erfelijke component zijn.

Daarnaast vroeg ik me af of een verwijding, zoals zichtbaar is op de scans, niet een normale situatie betreft. Ik heb geen idee of de aorta in caudale richting iets kan toenemen, zonder dat het gelijk pathologie is.

Nuja, ik ben de draad weer eens kwijt...en weet niet of ik me nu blind zit te staren op die aorta, of dat ze ons gewoon kritisch willen laten kijken naar radiologische opnamen en er helemaal niets uit dit CT-scans blijkt af te leiden.
Afbeelding 3.png
Afbeelding 3.png (65.52 KiB) 669 keer bekeken
Afbeelding 5.png
Afbeelding 5.png (71.29 KiB) 670 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 25

Re: Casus CT-scan

Eerste scan is volgens mij redelijk hoog en hetgene wat je omcirkelt hebt lijkt mij de linker a. subclavia. De tweede scan zie je een stuk aorta ascendens en een stuk descendens, net onder de arcus dus. De infrarenale aorta ligt zoals de naam het al doet vermoeden onder de afsplitsing van de nierarteriën, we zitten hier echter nog in de thorax.

Wat pathologie betreft zie ik ook niet veel bijzonders. De aorta lijkt mij zeker niet abnormaal groot op de tweede scan. Er is ook geen contrast gebruikt, dat is eigenlijk heel raar als je aorta pathologie verwacht (wat je inderdaad wel doet afgaande op de anamnese.

Zoals je terecht opmerkt is een aneurysma ook niet echt waarschijnlijk zonder risicofactoren (tenzij Marfan of Ehlers-Danlos ofzo...).

De longen zijn niet te beoordelen op deze windows.

Met heel veel fantasie zou je kunnen zeggen dat er op de tweede scan een dissectie zou kunnen zijn van de aorta descendens. Er zit zo'n heel klein 'flapje' in het linker anterieure aspect. Dit is echter totaal niet duidelijk en zou je ook veel beter zien wanneer je contrast gebruikt. Ik vermoed dus niet dat dat hier het geval is.

Al met al is het misschien inderdaad toch zo dat ze je kritisch willen laten kijken? De symptomatologie past nog steeds bij een abdominaal aorta aneurysma en die zie je niet op deze opnames. Ik zou dus nog steeds bij die diagnose blijven.

Reageer