[scheikunde] Magnetietvraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Magnetietvraag

Ik heb volgend probleem, maar k zie niet goed in hoe ik deze moet oplossen. Iemand die het kan uitleggen. Alvast bedankt :

"Een product bevat magnetiet (dat is eigenlijk een mengsel: Fe3O4 = Fe2O3.FeO), ferrisch oxide en een niet reduceerbaar oxide door permanganaat. Een staal van 0.600g wordt opgelost en het ijzer in oplossing wordt gereduceerd in zuur milieu. Na eliminatie van overmaat reductor wordt een potentiometrische titratie uitgevoerd van Fe(II) door KMnO4 (0.02M). 42,0ml van die oplossing is nodig.Daarnaast wordt 1.000 g staal opgelost in H2SO4 + HF in inerte atmosfeer om oxidatie van Fe(II) te vermijden. 20,0ml the KMnO4oplossing is nodig om het Fe(II) te oxideren.
a) bereken het percentage van magnetiet en Fe(II) oxide in het staal
b) geef de vorm van de potentiometrische curve van de titratie en bereken de theoretische potentiaal op het punt van equivalentie"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Magnetietvraag

.... en een niet reduceerbaar oxide door permanganaat....
Reduceerbaar door KMnO4 ? Zou je misschien de geplaatste tekst willen controleren?

Verder om te beginnen:

Magnetiet bevat ijzerionen. Wat zijn de oxidatietoestanden van die ijzerionen?

Wat is de oxidatietoestand na reductie van die ijzerionen ?

Hoeveel mmol Fe2+ titreer je bij de eerste titratie?

Berichten: 4

Re: Magnetietvraag

Dit is al de informatie die ik kreeg. Dermee dat ik er mss ook niet goed aan uit kan. Ik snap de vraag al niet echt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Magnetietvraag

Een product bevat magnetiet (dat is eigenlijk een mengsel: Fe3O4 = Fe2O3.FeO), ferrisch oxide en een niet reduceerbaar oxide door permanganaat.
Ik vermoed dat er een stukje van de vraag ontbreekt maar als bedoeld wordt dat het product alleen magnetiet en ferrioxide bevat en het restmateriaal niet reageert met zowel de niet nader genoemde reductor als met het permanganaat dan kun je het totaal gehalte( Fe2+ +Fe3+) en het gehalte Fe2+ wel berekenen uit de titraties.

Ik zou zeggen probeer het eens. (zie mijn vragen bij bericht 2)

Reageer