Basisvragen lagers

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

Basisvragen lagers

Als leek op het vlak van mechanica had ik een 2 tal vraagjes ivm kogellagers. In een as - wiel constructie, hoe komt het dat je as en wiel niet gewoon rechtstreeks met elkaar via bouten verbindt maar wel met een lager? Ook vraag ik mij af hoe het kan dat een wiel gewoon kan draaien (als je bvb zelf handmatig aan een fietswiel gaat draaien) terwijl de as stil blijft staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Basisvragen lagers

reeds ter info:

Indien jouw engels een beetje goed is:

http://science.howstuffworks.com/transp ... earing.htm

op blz. 2 of 3 van die link staan er animaties.

google ook eens op "ball bearings" (kogellagers) (=de courantste soort)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Basisvragen lagers

Een bal over de grond rollen gaat heel makkelijk, de 'rolweerstand' is laag. Probeer maar eens te blijven staan op een vloer vol knikkers.

Iets over de grond slepen gaat veel moeilijker, de wrijving is veel groter. Je kan er dan wel olie tussen doen, maar zo soepel als rollen wordt het niet.

De Egyptenaren wisten dit al, en ze trokken de zware stenen over rollende houten palen, zoals bij dit voorbeeldje:
rollen.png
rollen.png (110.24 KiB) 792 keer bekeken
Omdat rollen zo makkelijk gaat (zo weinig wrijving op levert), zijn de kogellagers (rollagers dus) uitgevonden, zie dit filmpje:



De buitenring van het rollager zit aan het fietswiel en de binnenring aan de as vast. Het wiel 'rolt' nu dus als het ware via de kogeltjes over de as. Let goed op de pijltjes.

Er zijn ook wel lagers met een 'bout' (een gladde as en daar omheen een gladde buis en wat vet er tussen), maar die hebben veel meer wrijving en draaien dus moeilijker rond. En je wilt zo licht mogelijk fietsen, dus gebruik je hier rollagers.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Basisvragen lagers

Michel Uphoff schreef: di 14 mei 2013, 12:55
Let goed op de groene streepjes.
Oppassen met dat filmpje. De animator is vergeten dat de buitenring dubbel zo snel draait als de kogels.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Basisvragen lagers

Inderdaad, blunder van die animator.

Een animatie zonder die fout kan ik zo snel niet vinden. :?

[edit] Inmiddels wel, animatie vervangen [/edit]

Berichten: 37

Re: Basisvragen lagers

Ik zal wel iets missen, maar waarom niet gewoon as en wiel aan elkaar vastlassen en helemaal niks van lager gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Basisvragen lagers

en hoe zou jij dan je as vastmaken aan de auto?

Berichten: 37

Re: Basisvragen lagers

Snap het al, was aangedreven assen en stilstaande assen aan het verwarren. Bedankt voor de info.

Reageer