[natuurkunde] Oppervlaktespanning bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 62

Oppervlaktespanning bepalen

Voor mijn chemie opleiding moet ik een natuurkundig onderzoek bedenken en opzetten dat iets te maken heeft met vloeistoffen.

Nu leek het mij wel leuk om een onderzoek te doen naar oppervlaktespanning. Wat er gebeurd met de oppervlaktespanning bij een zeepoplossing als je meer zeep toevoegt. En of de temperatuur invloed heeft op de oppervlaktespanning en er een verband is met de viscositeit van de stof.

Ik heb ergens gelezen dat de oppervlaktespanning bepaald kan worden door een ring in een vloeistof te leggen en deze vast te maken aan een newtonmeter om te bepalen hoeveel kracht nodig is om de ring uit de vloeistof te krijgen (als het bakje met vloeistof naar beneden word gehaald met een lablif).

Wat voor een ring moet hiervoor worden gebruikt? En hoe wordt deze ring aan de newtonmeter vastgezet? Met draadjes wol aan beide kanten van de ring?

En heeft iemand een idee hoe ik de invloed van de temperatuur zou kunnen bepalen? Hoe kan ik andere temperaturen creëren rond de opstelling? Of werkt het ook gewoon als je voor je zeepoplossing een koude oplossing (met ijs) en een warme oplossing gebruikt?
Two atoms are walking down the street. One atom says to the other atom, ''I think I have lose an electron!'' The other atom responds, ''Are you sure?'' The first atom replies, ''I'm positive.''

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oppervlaktespanning bepalen

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Oppervlaktespanning bepalen

Ik heb het zo voor water gedaan:

Je warmt eerst de vloeistof op tot de gewenste temperatuur (als je dat met een roerstaafje doet is de vloeistof overal evenveel opgewarmd). Je neemt de pot met de vloeistof van de verwarming af en je zet het op een systeempje dat je omhoog en naar beneden kan laten gaan (bv doormiddel van een schroef). Je neemt een ring met straal R ( in dit geval was dat 3 cm). Bij ons hing die met 3 draadjes vast aan de newtonmeter (welke draadjes dat waren weet ik niet, maar ze waren doorzichtig moest dat je kunnen helpen). De newtonmeter zelf hing vast aan een statief. Dan zorg je dat de ring volledig in de vloeistof zit en begin je zachtjes je tafeltje naar beneden te draaien. tot de bonvenkant van de ring net aan het wateroppervlak komt. Noteer deze kracht. Dan draai je verder en lees je de kracht af juist voor de film die zich onder de ring vormt breekt. Je berekent het verschilt tussen deze 2 en die kracht giet je in je formule. Wil je andere temperaturen, dan warm je natuurlijk gewoon warmer op.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Oppervlaktespanning bepalen

Dat is wel een idee, ja. Bedankt!

Weet je toevallig ook aan welke eisen de ring moet voldoen? Materiaal? Platte onderkant?

Ik heb een bolle, metalen ring met een diameter van 3cm (straal van 1,5 cm).

Afbeelding

Zou deze geschikt zijn?
Two atoms are walking down the street. One atom says to the other atom, ''I think I have lose an electron!'' The other atom responds, ''Are you sure?'' The first atom replies, ''I'm positive.''

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Oppervlaktespanning bepalen

In het bundeltje dat ik heb zeggen ze niets over de vereisten van de ring maar ik kan wel zeggen hoe die van ons er uit zag. Onze ring was niet bol, had een diameter van 6cm en was gemaakt van, tja, een metaal... Ik denk dat de straal niet veel uitmaakt. Over dat bol zijn durf ik geen uitspraak doen. Ik zie wel op je foto dat er een oneffenheid in zit. Ik denk dat dat niet mag want anders riskeer je dat je film vroeger zal uiteenspatten.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 772

Re: Oppervlaktespanning bepalen

Ben je verplicht om te werken met deze methode van du Nouy? Zoniet kun je ook de Wilhelmy plaat metheod toepassen. Persoonlijk vind ik die methode iets eenvoudiger Hierbij heb je enkel een analytische balans nodig met langs de onderzijde een kleine haak. Hieraan bevestig je een platina plaatje. Vervolgens tarreer je de balans. (Je kan ook een ander dun plaatje gebruiken, enige voorwaarde is dat het plaatje vetvrij is gemaakt).

Je werkt op dezelfde methode als du Nouy: je dompelt het plaatjes voor een 3 tal mm in de vloeistof. Vervolgens zorg je ervoor dat het plaatje nog net het vloeistofoppervlak raakt. Op de balans lees je de massa af. Hieruit kun je de oppervlaktespanning bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Oppervlaktespanning bepalen

kwestie van smaak :) . Ze hebben alletwee hun voor / nadelen.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 772

Re: Oppervlaktespanning bepalen

Da's waar, beetje afhankelijk van wat de TS beschikbaar heeft ;)

Re: Oppervlaktespanning bepalen

Ik heb nog een tip als je met de De Nouy werkt: als je van vloeistof wisselt, brandt het ringetje schoon met een spiritusbrander. Deze maakt goed schoon, en je vervormt eventueel je ringetje niet omdat het minder warm wordt.

Reageer