Magnetisch veld elektromagneet vergroten?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Magnetisch veld elektromagneet vergroten?

Hallo allemaal.

Ik ben een elektromagneet aan het maken.

Ik heb 2 blokken weekijzer hiervoor, 1 U vorm, en 1 balkje.

Afmetingen U vorm:

8 x 7 x 2 cm

Afmetingen balkje:

7 x 2 x 2 cm

Afbeelding

Ik heb 2 spoelen die ik aan de armen van de U vorm vastmaak. Spoel 1 heeft 600 windingen en spoel 2 heeft 400 windingen.

Ik heb de magneet al getest, en hij werkt goed. (2 Ampere)

Mijn probleem is dat het magnetische veld dat de Magneet maakt te klein is, ongeveer 2 centimeter. Metalen objecten die buiten de 2 cm komen worden amper tot niet aangetrokken door de magneet. Als het metalen object wel binnen de 2 CM komt is het veld heel sterk.

Ik zou dus graag het magnetische veld dat de elektromagneet creert willen vergroten (mag ten kosten gaan van de Sterke van het veld.

Afbeelding

Hoe kan ik dit veld het beste vergroten naar ongeveer 6-8 centimeter?

(Ik heb dus 1 balkje weekijzer over om te slijpen in een gewenste vorm).

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Magnetisch veld elektromagneet vergroten?

Of de kern aanpassen helpt weet ik niet. Zou kunnen hoor maar ik heb er de kennis niet over.

Maar heb je al s nagekeken of de spoelen mekaar niet tegenwerken ? Verder is het veld vergroten misschien wel synoniem met het veld versterken ? In dat geval: meer wikkelingen, meer stroom ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 4

Re: Magnetisch veld elektromagneet vergroten?

Naar mijn weten is weekijzer het beste wat je kan krijgen qua Kern.

Helaas kan ik het aantal windingen van de spoel(en) niet vergroten, omdat er een casing omheen zit.

Heb nog niet meer dan 2 Ampere kunnen proberen, want dat is het maximale wat onze voedingen kunnen leveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Magnetisch veld elektromagneet vergroten?

Natuurlijk ook wel opletten dat je de spoelen niet verbrandt als je er meer stroom zou doorsturen. De polariteit van de respectievelijke spoelen zou je kunnen checken met een kompas. De ene zou de noordzijde moeten aantrekken, de andere de zuidzijde. Als beiden dezelfde kant aantrekken werken de spoelen mekaar tegen zou ik denken.

Denk ook dat weekijzer qua kernmateriaal wel in orde is.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 45

Re: Magnetisch veld elektromagneet vergroten?

misschien een dunnere draad nemen waardoor je wel weer meer windingen kan nemen? dan moet je wel weer opletten dat de draden niet doorbranden.

voorwat is de opstelling? je kan misschien in het geheel wat elementen toevoegen die het veld beïnvloeden?

Berichten: 1.617

Re: Magnetisch veld elektromagneet vergroten?

Ik ben niet helemaal zeker van onderstaande redenering - eating is the proof of the pudding - maar misschien helpt het onderstaande.

Magnetische veldlijnen zijn gesloten krommen door het weekijzer van Z naar N en buiten het weekijzer van N naar Z.

Als je een u-profiel gebruikt zoals in je schets kunnen de veldlijnen over een kleine afstand buiten het weekijzer kortsluiten. Dat resulteert in een veld over een relatief klein gebied, dus veel veldlijnen door een klein oppervlak, dus een sterk veld.

Meer windingen en/of meer stroom helpt niet: de veldverdeling in de ruimte blijft hetzelfde, het veld wordt evenredig sterker met stroom x windingen. Dat zul je daarom nauwelijks merken in het ruimtelijk bereik van het veld.

Als de polen van de magneet verder uit elkaar zijn, zullen de veldlijnen zich over een groter gebied in de ruimte verspreiden om kort te sluiten (vergelijk bijvoorbeeld het veld van een staafmagneet en een hoefijzermagneet).

Ook dan blijven het evenveel veldlijnen (bij dezelfde stroom en hetzelfde aantal windingen) maar nu verdeeld over een grotere ruimte dus het veld zal zwakker worden maar wel merkbaar over grotere afstand. Je kunt bijvoorbeeld een pool verlengen met het stuk weekijzer dat je over hebt, De veldlijnen lopen dan door een groter gebied in de ruimte en in dat deel van de ruimte is het veld merkbaar.

Reageer