[biologie] profielwerkstuk biologie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

profielwerkstuk biologie

Hallo,

Wij zitten nu in 5 VWO en we moeten alvast beginnen met ons profielwerkstuk. We willen erg graag iets doen met biologie. Een praktisch deel in ons PWS is alleen wel verplicht. We weten nog niet welk onderwerp we doen maar we hebben al wel wat ideeën.

We hadden het idee om te onderzoeken wat de invloed is van medicijnen als antidepressiva op de hersenen? We weten alleen niet goed hoe we dit praktisch kunnen onderzoeken? Heeft iemand misschien hier een idee over?

Ons leek stamcellen ook een heel interessant onderwerp. We hebben al veel gebrainstormd en gegoogeld hierover maar we komen er niet echt uit. Is het wel mogelijk om hier een praktisch onderzoek over te doen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: profielwerkstuk biologie

Bij ons mocht praktisch onderzoek ook in de vorm van een enquête... misschien mag dat bij jullie op school ook? En kun je mensen die antidepressiva slikken dus verschillende vragen stellen. Of interviewen.

Berichten: 2

Re: profielwerkstuk biologie

Ja, het praktisch onderzoek mag ook in de vorm van een enquête of interview. Ook zal zouden wij een uitvoerbaar onderzoek leuker vinden. Bedankt voor het idee!

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: profielwerkstuk biologie

Ja, dat snap ik, ik heb zelf ook mijn profielwerkstuk gedaan afgelopen jaar, ging over het verbeteren van het revalidatieproces. Ik heb uiteindelijk een dag mee mogen lopen in een revalidatiecentrum, maar het was heel moeilijk om zoiets te regelen... Bij mensen met antidepressiva is dat denk ik nog moeilijker.

Misschien heb je hier: http://www.ru.nl/exo/ iets aan, via deze site heb ik ook de mogelijkheid gekregen een dag mee te lopen. Ik weet natuurlijk niet waar je woont en of het dus te ver weg is, want het is vaak in de omgeving Nijmegen, ze kunnen je met verschillende dingen helpen, in ruil daarvoor stuur jij je profielwerkstuk op als het helemaal klaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: profielwerkstuk biologie

Ik denk dat je moet beginnen door het onderwerp te kaderen.

'Medicijnen als antidepressiva...effect op de hersenen' is veel te breed.

Welke medicijnen vind je vallen onder 'als antidepressiva'? SSRI's, TCA's, catecholamine heropname remmers, MAO-remmers? Dat zijn geregistreerde antidepressiva. Maar het woordje 'als' impliceert dat je nog andere medicijnen in gedachten hebt? Benzodiazepines, anti-histaminica? Iets anders? Want van opioiden ga je je ook goed voelen, of van metamphetamines...

Dus kies eerst een groep wat je interesse heeft.

Daarnaast is effect op de hersenen een te breed begrip. Doel je op celbiologische effecten, gedragseffecten, bijwerkingen etc. etc.

Ook hier maak je het liefst een keuze.

Dan het praktische...dat gaat lastig aangezien deze medicijnen alleen op recept verkrijgbaar zijn. Erg praktisch uit te voeren is het dus niet. Met diermodellen zou je nog iets kunnen doen, maar dan heb je toestemming nodig van allerlei commissies die je toch geen toestemming gaan geven aangezien de verschillende effecten reeds uitgebreid onderzocht zijn.

Dan rest er nog 2 opties:

1) Inderdaad een enquête onder gebruikers.

2) Literatuuronderzoek.

Al met al een lastig onderwerp dus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer