Filter oppervlak

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 77

Filter oppervlak

Hallo allemaal,

Is er een vuistregel om het ideale oppervlak van een luchtfilter te bepalen?

Ik heb namelijk lucht die met 1440m3/h door een buis gaat met een diameter van ongeveer 300mm. Ik wil deze lucht filteren en heb ergens een keer opgevangen dat er een vuistregel zou zijn voor filteroppervlak. Kan iemand me daarbij helpen om de ideale snelheid te bepalen door het oppervlak van een filter te kiezen?

Momenteel heb ik het oog op een buisfilter, dat in de leiding gemonteerd wordt, maar toen kwam de twijfel opspelen dat dit misschien veel weerstand zou opleveren.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Filter oppervlak

Kleiner oppervlak betekent natuurlijk meer drukval, want drukval is evenredig met snelheid in het kwadraat.

Of er ook een maximale snelheid voor een bepaald filter bestaat zou je aan de desbetreffende fabrikant moeten vragen. Als het een simpel gaas is dan is maximaal toelaatbare drukval je criterium.

Of beter gezegd: hoe meer drukval dat filter heeft des te minder debiet de ventilator in het systeem zal leveren.

Lees ook dit topic: http://www.wetenscha...n-afzuigsysteem

Buisfilter is een erg vaag begrip. Wat is fabrikant en typenummer? Of is het home made?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 77

Re: Filter oppervlak

Hallo Fred, Sorry voor de late reactie maar ik zal mijn instellingen van de notificaties eens moeten nalopen. Het buisfilter is een filter dat hetzelfde oppervlak heeft als de leiding en gewoon met een half rond cilindrisch deurtje geopend wordt. Zie bijlage voor specs.
Bijlagen
Buisfilter BFILL.pdf
(263.19 KiB) 181 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Filter oppervlak

Die bijlage geeft geen nuttige info, maar via google vind ik voor BFILL dit: http://www.airkan.be/Pdf/flyer_BFILL.pdf

Daarin staat een grafiek die het verband geeft voor Drukverlies als functie van Luchtdebiet en filterdiameter.

Klein probleempje: die zotte belgen hebben geen eenheden bij de assen geplaatst.

Ik vermoed dat het Luchtdebiet in L/s en m3/h is, maar het Drukverlies? Dat kan Pascal, maar ook mm WaterKolom zijn, maar dat scheelt een factor 10 want 1 mm WK = 10 Pa.

Je zou Airkan eens kunnen bellen of emailen wat de eenheid van Drukval is in die grafiek.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer