[natuurkunde] Vermogen Berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Vermogen Berekenen

Hallo,

Ik kreeg vandaag een taak voor Fysica en ik vroeg mij af als mijn redenering juist was.

Oefening:

Maarten fietst met een snelheid van 35,0 km/h (=> 9,72m/s) een helling van 7,0% op.

De wrijvingskracht is 30N. De massa van Maarten en zijn fiets is 84,3kg.

Bepaal het vermogen dat hij ontwikkelt.

Oplossing:

Helling van 7% => 7m stijgen op 100m afgelegde weg

=> Hoek berekenen: TOA-regel: tan-1(7m/100m) = 4°

P = F . v

= (30N + 84,3 kg . 9,81 m/s2. sin(4°)) . (9,72 m/s)

= 590,72 W

= 59,07 . 101W

Is dit juist?

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vermogen Berekenen

niks mis met de aanpak, maar je maakt een rekenmachinefout (uitkomst is ergens in de buurt van de 850 W)

Verder is je eindantwoord wel heel ongebruikelijk genoteerd. Je wil kennelijk een eindantwoord met significante cijfers geven.......
  1. Waarom 4 significante cijfers, als je gegevens gebruikt met slechts 2 significante cijfers?
  2. Dan nog, is er een wezenlijk verschil tussen 59,07·101 en 590,7??? (nee)
  3. Waarom niet zoals te doen gebruikelijk 1 cijfer ≠0 vóór de komma en de rest erachter, dus 5,9·102 W?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen Berekenen

Ik heb de getallen niet nagerekend, maar de aanpak is goed.

Wat je in ieder geval goed hebt gezien is dat het hellingspercentage gebruikelijk wordt aangegeven als de tangens van de hellingshoek, maar dat je bij het bepalen van de snelheid of de afgelegde weg met de sinus moet rekenen.

Berichten: 3

Re: Vermogen Berekenen

Kan er iemand de tussenstappen geven van hoe je aan de F uit de formule P=F*v komt?

Ik snap de overgang van P=F*v naar P=(30N + 84,3 kg . 9,81 m/s2. sin(4°)) . (9,72 m/s) niet zo goed...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vermogen Berekenen

twee krachten om te overwinnen
1) de gegeven wrijvingskracht (30 N)
plus...
2) de component (lila) van de zwaartekracht (=m·g = 84,3·9,81) die langs de helling werkt (.....*sin(4°))
 
janine.gif
janine.gif (11.84 KiB) 370 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Vermogen Berekenen

Jan van de Velde schreef: twee krachten om te overwinnen
1) de gegeven wrijvingskracht (30 N)
plus...
2) de component (lila) van de zwaartekracht (=m·g = 84,3·9,81) die langs de helling werkt (.....*sin(4°))
 
Afbeeldingjanine.gif
Bedankt om te antwoorden! Nu snap ik het helemaal! :)

Reageer