Bronnen over een aantal fonteinen in Rome

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Bronnen over een aantal fonteinen in Rome

Hallo forumleden,

Weet iemand een aantal bronnen die ik kan gebruiken (boeken, manuscripten, liefst in de tijd waarin het gebouwd is) over de Neptunusfontein, de Trevifontein en de Vierstromenfontein? Ik wil vooral onderzoeken hoe ze gebouwd zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Bronnen over een aantal fonteinen in Rome

Even googelen leverde me v.w.b. de Neptunusfontein in Florence (er zijn er nog meer in o.a. Berlijn en Rome) het volgende op bij Wikipedia:

De Neptunusfontein (Italiaans: Fontana del Nettuno) is een fontein op het Piazza della Signoria voor het Palazzo Vecchio in Florence. Het beeld is van marmer en brons en is 560 centimeter hoog.

De fontein is gemaakt van 1560 tot 1575 door Bartolomeo Ammannati ter gelegenheid van het huwelijk van Francesco de Medici met aartshertogin Johanna van Oostenrijk in 1565. Het was een prijsvraag die Ammanati met zijn ontwerp wist te winnen. Als voorbeeld voor zijn fontein nam hij de Neptunusfontein van Montorsoli die hij in 1575 had gemaakt.

In het midden staat een kopie van het marmeren beeld van Neptunus met het gezicht van Cosimo I de' Medici. Er omheen zijn bronzen beelden van riviergoden, Satyrs en marmeren paarden. De fontein is gemaakt in de stijl van het maniërisme.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Neptunusfontein_(Florence)

Even doorklikken op de links geeft je vast meer informatie. Ditzelfde doen bij de andere fonteinen waarover je informatie zoekt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 2

Re: Bronnen over een aantal fonteinen in Rome

Het punt is, het mag geen Wikipediawerkstuk zijn. Bovendien doe ik het over fonteinen in Rome.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Bronnen over een aantal fonteinen in Rome

Dan nog, Wikipedia kan je verder verwijzen. Als ik Trevifontein google (je had niet aangegeven dat het om fonteinen in Rome gaat), dan krijg ik bijvoorbeeld ook deze link. Daarna kun je dan weer verder zoeken naar de verschillende zaken die daar worden genoemd zoals bijvoorbeeld "barok" of "barokke bouwkunst".
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer