Bindingsplaatsen elementen: stikstof en zuurstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Bindingsplaatsen elementen: stikstof en zuurstof

Hallo allemaal!

Mijn vraag gaat over het aantal bindingsplaatsen van elementen.

Op school leer je dat elk element een aantal bindingsplaatsen heeft. Koolstof 4, zuurstof 2 etc.

Ik vraag me af hoe het bij de bindingen van een molecuul als bijvoorbeeld nitraat (NO3) dan zit. Stikstof heeft 3 bindingsplaatsen en zuurstof 2. Dat betekent dat elk zuurstofatoom maximaal 1 bindingsplaats van het stikstofatoom kan bezitten. Dat betekent ook dat elk zuurstofatoom nog een bindingsplaats over heeft.

Werkt er nog een andere kracht op een atoom die die bindingsplaats overbodig maakt of is er iets anders aan de hand?

Bedankt!

NaSc

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bindingsplaatsen elementen: stikstof en zuurstof

Dat bindingsplaatsengedoe is alleen geldig als een element eerst elektronen opneemt. Stikstof kan er echter even goed 5 afstaan aan een elektronegatiever element. Helpt dat?

Berichten: 38

Re: Bindingsplaatsen elementen: stikstof en zuurstof

Dus het aantal bindingsplaatsen is gelijk aan het aantal elektronen dat een element opneemt onder normale omstandigheden? Of als het element wordt gekoppeld aan een atoom met een gelijke elektronegativiteit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Bindingsplaatsen elementen: stikstof en zuurstof

Dat aantal bindingsplaatsen geldt voor een situatie waarin het atoom ongeladen is.

Nemen we als voorbeeld het OH- ion. Daarin heeft het O-atoom maar 1 bindingspartner (1 minder dan normaal dus); de rest van de "plaatsen" zijn gevuld met vrije elektronenparen. Het O-atoom draagt daardoor echter wel een formele lading van -1.

Iets vergelijkbaars geldt voor het NO3- ion. Het N-atoom heeft 3 bindingspartners, met één ervan wordt een dubbele binding gevormd. Van de O-atomen gaat er dus 1 een dubbele binding aan (=normaal, alle bindingsplaatsen zijn bezet), de andere 2 gaan een enkele binding aan.

Wat je je conclusie voor wat betreft de formele ladingen op de atomen?

Klopt dat, dat wil zeggen: is het totaal van de formele ladingen gelijk aan de daadwerkelijke lading van het NO2- ion?

p.s. Het N-atoom heeft overigens maximaal 4 bindingsplaatsen (geen 5)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 38

Re: Bindingsplaatsen elementen: stikstof en zuurstof

Dus de formele lading van de 2 enkel gebonden O-atomen is -1.

Dat zou betekenen dat de totale lading NO3- -2 zou zijn.

Dus de formele lading is dan niet gelijk aan de daadwerkelijke lading?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Bindingsplaatsen elementen: stikstof en zuurstof

Het N-atoom is 1 dubbele binding aangegaan en 2 enkele.

In totaal dus 4, eentje meer dan normaal.

Wat is dan de formele lading van het N-atoom?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 38

Re: Bindingsplaatsen elementen: stikstof en zuurstof

De lading van het N-atoom is dan +1, samen met -2 van de O-atomen is dan -1, net zoals NO3-.

Ik snap het, hartstikke bedankt!

Reageer