[scheikunde] Titratie van een 1M NaOH-oplossing met een 1M HCl-oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Titratie van een 1M NaOH-oplossing met een 1M HCl-oplossing

Hallo allemaal.

Als oefening voor scheikunde moeten we het theoretische verloop van een titratie van een 1M NaOH-oplossing met een 1M HCl-oplossing uitrekenen en uitzetten op een grafief. In de les hebben we enkel de omgekeerde situatie gezien, namelijk de titratie van een sterk zuur met een sterke base, waardoor ik nu nogal onzeker ben in mijn berekeningen.

We starten met 20 ml 1M NaOH en aangezien de volgende reactie geldt: NaOH(aq) + HCl(aq) = H2O(l) + NaCl(aq), kan je dus zeggen dat wanneer je 20ml 1M HCl toegevoegd hebt via de buret, de pH van de oplossing 7 is.

Ik heb de pH berekend per ml HCl, en wanneer ik dicht bij het equivalentiepunt kwam, per halve ml. Ik bekom dan deze waardes...

Afbeelding

En na het neutralisatie punt bekom ik deze waardes...

Afbeelding

Naar mijn gevoel waren de berekende waardes correct, totdat ik plots zal dat wanneer er 25ml 1M HCl toegevoegd was (totaal volume van de oplossing 45ml), de pH 0,95 is. Is dit mogelijk? Misschien is er toch een fout in mijn berekeningen geslopen?

De bijbehorende grafiek ziet er in ieder geval zo uit (excuses voor het nog niet benoemen van de grafiek en assen, dat moet nog gebeuren)

Afbeelding

Lijkt jullie dit aannemelijk? Hoewel de grafiek er min of meer uitzien zoals ik verwacht had (zeer grote pH sprong doordat je met hoge concentraties zuur en base werkt) ben ik toch niet volledig zeker. Op vlak van chemie ben ik niet het grootste licht.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten

ES

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie van een 1M NaOH-oplossing met een 1M HCl-oplossing

Hoe heb je de waardes vanaf 40.5 mL berekend?

Berichten: 11

Re: Titratie van een 1M NaOH-oplossing met een 1M HCl-oplossing

Aangezien na het EP/NP al de NaOH weg is gereageerd, heb ik het zo gedaan...

Bij totaal volume van 40,50ml heb je 20,50ml HCl toegevoegd. Aangezien er 20 ml HCl wegreageerde heb je 0.5ml 1M HCl over

Dus: 0,5 x 10-3 l x 1,00 mol l-1 = 0,5 x 10-3 mol bij een totaalvolume van 40,5 10-3 l

Waardoor de pH=-log(0,5 x 10-3/40,5 x 10-3) = -log (0,0123456) = 1,91

Bij een totaal volume van 41ml heb je 1ml HCl dat niet wegreageerde en dus een pH van

=-log(1 x 10-3 / 41 x 10-3) = 1,61

Bij een totaal volume van 41.5 ml heb je 1,5ml HCl dat niet wegreageerde en dus een pH van

=-log(1,5 x 10-3/ 41,5 x 10-3) = 1,44

Enzovoorts

In de cursus stond er een analoog voorbeeld van de titratie van een zuur met een base, waar ze ook zo te werk gingen. Na het equivalentie punt werd dan de hoeveelheid OH- in de oplossing uitgezet over het totale volume. Daar werkte we echter met 0,01M concentraties, waardoor je dit wel in de berekeningen mee moest nemen. Uiteindelijk berekende je dan de pOH, en door 14-pOH te doen, vond je de pH na het equivalentiepunt. Voor het equivalentiepunt vond je echter rechtstreeks de pH, omdat je dan de H+ concentraties in functie van het totaal volume schrijft. Aangezien je hier echter de titratie van een base met een zuur doet, nam ik aan dat de werkwijze gewoon omgedraaid kon worden. Namelijk

-Voor het equivalentiepunt bereken je aan de hand van de hoeveelheid OH- in de oplossing en het totaal volume de pOH (via -log([OH-]/totaal volume) waaruit je dan de pH berekend

-Na het equivalentiepunt bereken je aan de hand van de hoeveelheid H+ in de oplossing en het totaal volume rechtstreeks de pH.

Zou iemand mijn gedachtengang kunnen bevestigen of juist ontkrachten?

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie van een 1M NaOH-oplossing met een 1M HCl-oplossing

De berekeningen kloppen zo inderdaad en je gedachtengang ook. Een pH van onder de 1 is niet zo uitzonderlijk, dat betekent dat je boven de 0,1M aan [H+] zit. En dat klopt ook: 0,005/0,045 = 0,111111 > 0,1. Je kunt zelfs negatieve pH bereiken op het moment dat je zuurconcentratie boven de 1M zit, al ga je dan moeite krijgen met activiteitsconstanten.

Berichten: 11

Re: Titratie van een 1M NaOH-oplossing met een 1M HCl-oplossing

Ok.

Heel erg bedankt voor de hulp :)

Reageer