Springen naar inhoud

Window instellen in grafische rekenmachine


  • Log in om te kunnen reageren

#1

JelmerMVL

    JelmerMVL


  • >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2013 - 16:25

Kan iemand me vertellen hoe ik op een handige manier de window in mijn GR aanpas? Ik begrijp dat de waarden die je moet invullen per examenopgave zullen verschillen, maar ik merk dat ik altijd erg veel tijd kwijt ben, voordat ik eindelijk mijn grafiek enigszins goed op het scherm heb staan, zodat ik ermee kan werken. Opties als 'ZStandard' en 'ZoomFit' geven niet altijd het gewenste resultaat en daarom lijkt het me handig als ik weet hoe ik handmatig de juiste cijfers kan kiezen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2013 - 12:49

Mja, wat bedoel je met "hoe ik het moet instellen"? Dat verschilt effectief per opgave. Om te beginnen maakt het al uit wat je wilt zien: asymptoten, nulpunten, ... Geef eventueel een vb waar je moeite mee hebt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

#3

JelmerMVL

    JelmerMVL


  • >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2013 - 16:21

Ik heb een voorbeeld gevonden.
Het gaat om opgave 9 uit het examen van wiskunde B, 2012, tijdvak 2.
De opgave en het correctievoorschrift kun je vinden door op onderstaande link te klikken. Let op: het gaat dus om het tweede tijdvak.

http://www.examenbla...qe/vhi1nc4phqyw

Een instructiefilmpje van deze opgave bestaat ook, maar eerlijk gezegd begrijp ik ten eerste niet hoe je op het juiste antwoord kunt komen en ten tweede hoe de meneer van het instructiefilmpje zijn window zo goed weet in te stellen, waardoor de grafiek perfect zichtbaar is.

Link van filmpje: http://youtu.be/BBX1u9Qiayg?t=7m13s
Dit filmpje begint automatisch bij 7m13s, omdat hij de functie algebraïsch gaat uitrekenen, maar dat wordt niet in de opgave gevraagd en is dus onnodig.

Bedankt voor de moeite!

#4

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2013 - 17:05

Ervaring speelt natuurlijk een rol, maar je kunt ook wat logisch redeneren om wat grenzen te bekomen. Vergeet even de grafiek en redeneer wat. Probeer daarbij volgende vragen, voor deze grafiek te beantwoorden:
  • Is e-0,1t groter of kleiner dan e-0,4t? Zonder grafiek!
  • Waarom is a(t) <= 25 voor alle t?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

#5

JelmerMVL

    JelmerMVL


  • >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2013 - 18:36

Ervaring speelt natuurlijk een rol, maar je kunt ook wat logisch redeneren om wat grenzen te bekomen. Vergeet even de grafiek en redeneer wat. Probeer daarbij volgende vragen, voor deze grafiek te beantwoorden:

  • Is e-0,1t groter of kleiner dan e-0,4t? Zonder grafiek!
  • Waarom is a(t) <= 25 voor alle t?


e-0,1 is groter dan e-0,4t.
Maar kun je misschien uitleggen hoe ik met de functie 'zero' op het juiste antwoord kan komen en daarbij ook de juiste waarden kan invullen?

#6

JelmerMVL

    JelmerMVL


  • >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2014 - 20:16

De vraag waarmee ik ben begonnen met o.a. het voorbeeld is niet meer aan de orde. Wel gaat het opnieuw over het instellen van het Window, dus het leek me wel zo praktisch om de vraag hier te stellen en er niet een heel nieuw topic voor te openen.

Op de één of andere manier lukt het me maar niet om zulk soort vergelijkingen met de grafische rekenmachine op te lossen. Ik begrijp dat ik de snijpunten moet zoeken, maar hoe ik het Window ook instel of probeer te zoomen: het lukt niet.

Het gaat om de volgende vergelijking:

Y1 = 1,8 . 10-5
Y2 = (1,6 . 10-3) / (X - 1,6 . 10-3)


Alvast bedankt!

#7

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9963 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 februari 2014 - 20:29

Wanneer is de noemer (Y2) 0 ...
Het beste kan je teller en noemer delen door 1,6*10^(-3) ...

#8

JelmerMVL

    JelmerMVL


  • >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2014 - 20:37

Als je een breuk gelijkstelt aan 0, dan is alleen de teller nul. De teller is hier echter een getal, dus dat kan toch niet? Of zeg ik nu iets heel raars?

Veranderd door JelmerMVL, 06 februari 2014 - 20:41


#9

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9963 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 februari 2014 - 21:39

Ik vroeg:

Wanneer is de noemer (Y2) 0 ...


de noemer van y2

Vertel iets over je opgave ...

#10

JelmerMVL

    JelmerMVL


  • >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2014 - 22:29

Te snel gelezen.
(X - 1,6 . 10-3) = 0, dus x = 1,6 . 10-3

Ik denk niet dat je heel veel hebt aan de informatie in de opgave. Immers stel ik deze vraag aan de hand van een scheikundig probleem waarin je bijv. de Kz-waarde moet berekenen of de H3O+-concentratie. Mocht je toch de opgave willen zien, dan zal ik hem even posten.

#11

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9963 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 februari 2014 - 10:15

Ok, maar heb je nu een window ... , zo nee, neem Y2=1/(x/1.6 -1) (wat heb ik nu gedaan?)

Je weet dus ook in welke grootte-orde je x moet bekijken?

Veranderd door Safe, 07 februari 2014 - 10:30


#12

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11134 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2014 - 13:30

Je Y1 is in de ordegrootte van 0,00001. Je teller van Y2 is in de ordegrootte van 0,001, je noemer moet dus ergens in de ordegrootte van 100 voor X zitten wil je op een antwoord met 10-5 uitkomen.

Of je doet minder ingewikkeld en schrijft die vergelijkingen in elkaar. Op het snijpunt: Y1 = Y2

1.8 * 10-5 = 1.6 * 10-3 / (X - 1.6 * 10-3)

1.8 * 10-5 * (X - 1.6 * 10-3) = 1.6 * 10-3

1.8 * 10-5 X - 2,88 * 10-8 = 1.6 * 10-3

1.8 * 10-5 X = 1.6 * 10-3 + 2,88 * 10-8 = .0016000288 ≈ 1.6 * 10-3

X ≈ 1.6 * 10-3 / 1.8 * 10-5 ≈ 89.

Geen grafische onzin nodig dus, alleen simpele wiskunde.

Tijd dat je dit vlug leert, zo kun je ook een 2e graads vergelijking opstellen en eventueel met de abcformule oplossen. Als je daar handig in wordt scheelt dat een hoop tijd :) En weet je des te vlugger de pH van je oplossing.

#13

JelmerMVL

    JelmerMVL


  • >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2014 - 15:33

Ik begrijp natuurlijk hoe ik deze vergelijking algebraïsch kan oplossen, maar wil juist graag weten hoe het ook met de grafische rekenmachine kan. In mijn scheikundeboek wordt het immers aangeraden om je GR te gebruiken. Als je er handig mee bent, gaat het zeker wel sneller dan het helemaal uitwerken. Hier valt het nog erg mee, maar soms wordt het echt te tijdrovend om het met de hand te gaan doen.

Overigens heb ik een foutje gemaakt. Het moet als volgt:

Y1 = 1,8 . 10-5
Y2 = (1,6 . 10-3)2 / (X - 1,6 . 10-3)

Hoe krijg ik dit in de rekenmachine uitgerekend?

Veranderd door JelmerMVL, 07 februari 2014 - 15:34


#14

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9963 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 februari 2014 - 18:24

Substitueer x=t*10^(-3)
Vereenvoudig de breuk ...
Vermenigvuldig links en rechts met (bv) 10^5

Wat is de grootte-orde van x?

#15

JelmerMVL

    JelmerMVL


  • >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2014 - 14:05

Hoe kom je daar allemaal op?

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe groot X ongeveer moet zijn.

Veranderd door JelmerMVL, 08 februari 2014 - 14:05






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures