schakelen naar master biochemie of ind ing biochemie

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 252

schakelen naar master biochemie of ind ing biochemie

Beste,

Ik studeer dit jaar af als prof bach chemie optie biochemie.

Nu zou ik nog wel willen verder studeren, maar ik vraag mij af welk schakelprogramma het zwaarste is : schakelen naar een master in de biochemie en biotechnologie of naar industrieel ingenieur biochemie?

Mvg,

stijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: schakelen naar master biochemie of ind ing biochemie

zo "op gevoel" zou ik denken dat de overgang naar andere eerder technische richting in elk geval "logischer" aanvoelt. Ik zou best eens informeren bij de universiteiten/hogescholen die op het oog hebt.

Wel één ding dat ik heb ervaren als studentenvertegenwoordiger chemie: bij veel universiteiten gaat het niet om een schakelprogramma. Dat is namelijk een speciaal erkende opleiding die zeer goed gedefinieerd is: ze biedt studenten met diploma A een soort toegangsbewijs tot opleiding B. Gezien het ondoenbaar is om voor elke combo A/B een programma te maken komt het er vaak op neer dat je gewoon eerst de bijbehorende academische bacheloropleiding moet volgen. Hopelijk kan je hier zeer veel vrijstellingen krijgen (zodat je maar een jaar les moet volgen) maar vaak zie je dan dat veel vakken slechts voor deel kunnen worden vrijgesteld waardoor je vaak alsnog met een opleiding van 2 jaar zit alvorens je de master kan gaan beginnen. Dat krijg je natuurlijk als er geen speciaal "op maat gemaakt" schakelprogramma is.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: schakelen naar master biochemie of ind ing biochemie

Opmerking moderator

verplaatst naar studiekeuzeforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: schakelen naar master biochemie of ind ing biochemie

Typhoner schreef: wo 22 mei 2013, 16:31
zo "op gevoel" zou ik denken dat de overgang naar andere eerder technische richting in elk geval "logischer" aanvoelt. Ik zou best eens informeren bij de universiteiten/hogescholen die op het oog hebt.

Wel één ding dat ik heb ervaren als studentenvertegenwoordiger chemie: bij veel universiteiten gaat het niet om een schakelprogramma. Dat is namelijk een speciaal erkende opleiding die zeer goed gedefinieerd is: ze biedt studenten met diploma A een soort toegangsbewijs tot opleiding B. Gezien het ondoenbaar is om voor elke combo A/B een programma te maken komt het er vaak op neer dat je gewoon eerst de bijbehorende academische bacheloropleiding moet volgen. Hopelijk kan je hier zeer veel vrijstellingen krijgen (zodat je maar een jaar les moet volgen) maar vaak zie je dan dat veel vakken slechts voor deel kunnen worden vrijgesteld waardoor je vaak alsnog met een opleiding van 2 jaar zit alvorens je de master kan gaan beginnen. Dat krijg je natuurlijk als er geen speciaal "op maat gemaakt" schakelprogramma is.
Het schakelprogramma naar master biochemie en biotechnologie bedraagt 55 studiepunten en is dus 1 jaar. Hoe het zit met het schakelprogramma voor ind ing weet ik niet...

Ik vind het echter een moeilijke keuze:)

Berichten: 772

Re: schakelen naar master biochemie of ind ing biochemie

Het schakelprogramma voor alle opleidingen industrieel ingenieur bedraagt meestal rond de 60 studiepunten. Je kunt het schakelprogramma aan alle hogescholen vervolledigen in 1 jaar. Voor het schakelen naar de universitaire master biochemie kan het soms meer dan 60 studiepunten bedragen. Zo wordt aan de Ugent een schakelprogramma naar de master biochemie aangebonden met een omvang van 90 studiepunten (1 jaar half).

Reageer