Springen naar inhoud

Actie op cellulair niveau na toediening opio´d

• Log in om te kunnen reageren

Timmoty

Timmoty

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2013 - 15:11

Beste mensen,

Ik heb een vraag m.b.t de cellulaire actie die ontstaat na toediening van een opioïd.
Opioïdreceptoren behoren tot de Gi-eiwit gekoppelde receptoren. Na activatie van het G-eiwit zal de Beta/gamma-subunit een interactie aangaan met een speciaal type kalium kanaal, de GIRK (G protein-coupled inwardly-rectifying potassium channel). Daarbij zal na activatie van de opioïd receptor de opening van voltage-afhankelijke calcium kanalen (N-type) geinhibeerd worden. Beide processen zouden moeten leiden tot een verlaging neurale excitabiliteit.
Het feit dat de inhibitie van de opening van voltage afhankelijke calcium kanalen leidt tot een verminderde excitabiliteit kan ik nog wel verklaren.
Ik begrijp echter niet hoe de activatie van een GIRK leidt tot een verminderde excitabiliteit. De GIRK laat K+ makkelijker de cel in en dit zou naar mijn idee leiden tot een verhoging van het membraan potentiaal. Dit zou dan toch moeten leiden tot een verhoogde excitabiliteit? Het membraanpotentiaal komt immers dichter bij de threshold.

Ik hoop dat iemand mij een tip kan geven!
Alvast bedankt,
Mvg, Timmy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 6010 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2013 - 07:06

Ik denk dat dit je vraag beantwoordt:

http://www.ncbi.nlm....les/PMC3052907/
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Timmoty

Timmoty

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2013 - 12:30

Hartstikke bedankt voor de bron! Ik heb nog wel een aantal vragen:

The term “inward rectification” refers to a change in slope of the current-voltage relationship at the reversal potential (i.e. the zero current level, which occurs at the equilibrium potential for K+ - EK). Therefore the outward current is smaller (but not zero) than the inward current (Figure 1A), due to occlusion of the central pore by intracellular Mg2+ and polyamines3. Under physiological conditions the resting membrane potential of a typical neuron is positive to EK, and the small outward K+ current through GIRK channels decreases the excitability of a neuron (Figure 1A, large arrow).

Ik begrijp nog niet helemaal wat ze met de term inward rectification bedoelen. De relatie tussen de stroom en het voltage veranderen op het Nernts potential. De stroom naar binnen is dan kleiner als de stroom naar binnen. Bedoelen ze hiermee de kaliumstroom?

Wikipedia geeft aan dat een inwardly rectifying channel positieve lading makkelijker naar binnen laat. Maar dit zal dan toch niet leiden tot een hyperpolarisatie? (Deze bewering is volgensmij het omgekeerd?)

Dit is wat ik snap: De kleine uitstroom van K+ zal de excitabiliteit van het neuron verminderen. Dit zou naar mijn idee dan leiden tot de hyperpolarisatie die de excitabiliteit verminderd.

Alvast heel erg veel bedankt voor de hulp!

Mvg, Timmy

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures