[scheikunde] Verbrandingsreactie Fosforigzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Verbrandingsreactie Fosforigzuur

Hey ik heb een vraag over een verbrandingsreactie en ik kom niet verder..

Ik moet een verbrandingsreactie geven met fosforigzuur (H3PO3) en zuurstof waarbij fosfine gas ontstaat PH3.

Ik kom niet verder dan H3PO3+O2-> PH3

wie zou mij kunnen helpen? :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verbrandingsreactie Fosforigzuur

Begin eens met de reactievergelijking kloppend te maken. Daarbij moet je er voor zorgen dat het totaal aantal atomen links van de pijl gelijk is aan het totaal aantal atomen rechts van de pijl.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Verbrandingsreactie Fosforigzuur

Ik geloof eigenlijk niet dat dit de reactie is. Weet je zeker dat het om een verbranding gaat en niet over de ontleding van fosforigzuur?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 16

Re: Verbrandingsreactie Fosforigzuur

Ja het is opdracht voor mijn assessment en daar staat duidelijk dat fosforigzuur reageert met zuurstof en dat er een verbrandingsreactie moet worden weergegeven. Ik heb ook even rondgezocht en kwam ook alleen bij een ontledingsreactie uit namelijk deze 4H3PO3-> 3H3PO4+PH3.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Verbrandingsreactie Fosforigzuur

Ergens zit er een fout. Bij de verbranding van fosforigzuur komt geen fosfine vrij. Als het daadwerkelijk om een verbrandingsreactie gaat moet je fosfine als product laten vallen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 16

Re: Verbrandingsreactie Fosforigzuur

Ik ga inderdaad opschrijven dat het een ontledingsreactie is en geen verbrandingsreactie. Ik denk dat het gewoon verkeerd vermeldt staat of dat ze juist willen dat je de fout ontdekt..

Reageer