[natuurkunde] modelleren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

modelleren

ik moet voor natuurkunde een model opstellen op hetprogramma coach.

de opdracht is gaat over een blokje die eeen veer indrukt op een helling

: pas het numerieke model aan zodat het blokje op een bepaald moment de veer zal indrukken en dus een tegenwerkende veerkracht zal ondervinden. Kies zelf waarden voor de veerconstante, de positie van de veer en delengte van de veer. Laat je resultaat zien in een x-t diagram

dit heb ik tot zover

Fw=k*v^2

Fz=m*g

Fzx=Fz*sin(alfa)

Fres=Fzx-Fw+Fv

a=Fres/m

dv=a*dt

v=v+dv

ds=v*dt

s=s+ds

t=t+dt

als x>-0,50 dan

u=p-s

Fv=C*u

anders Fv=0

Eindals

als x=-0,50 dan

en dit zijn de notities

k=0,1 'wrijvingsconstante kg/m

alfa=(30/360)*2*(22/7)

m=0,8 'in kg

g=9,81

t=0

s=0

v=0

dt=0,01

C=80

x=-1,50 'beginafstand

p=-0,5 'plek van waar veer wordt ingedeukt

ik loop vast hier, wat moet ik verder doen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: modelleren

Zo'n model gaan uitspitten is een ellendeklus, al helemaal zonder achtergrondinformatie.

Dat wordt al een stuk behapbaarder als je de volgende twee vragen helder kunt beantwoorden:

a) als we van een werkelijke situatie een filmpje zouden maken, wat zouden we dan zien op dat filmpje?

b) als we het model een tekenfilmpje zouden kunnen laten besturen, wat zouden we op dat tekenfilmpje dan anders zien?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: modelleren

Het is een blokje die van een helling afglijdt, de helling heeft een hoek van 30 graden hebben we zelf bepaald. het blokje glijdt dus naar beneden en botst bij het einde van de helling tegen een veer aan.

Wat er anders is op het tekenfilmpje weet ik niet, want ik mis enkele gegevens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: modelleren

Ik weet niet hoe je je model aanpakt, maar als je nog geen "tekenfilmpje" hebt doe je iets verkeerd in je algehele aanpak. Het model dat je hierboven schreef moet je toch kunnen "runnen", en beschrijven wat het doet in vergelijking met wat je verwacht?

Je zegt trouwens gegevens te missen? Welke, en wat gaat er daarom volgens jou fout? Want dan heb je dus tóch een "tekenfilmpje"? D.w.z. modelresultaten.

Beste aanpak bij modelleren:

Je moet eerst eens beginnen om een model 1, simple basics, hier alleen met die helling te bouwen, zelfs nog wrijvingsloos. Je kunt dan simpel berekenen hoelang die schijf over bijvoorbeeld een meter helling mag doen, en als je model 1 doet wat je verwacht, ook als je test met een zwaardere schijf, steilere helling etc dan klopt het.

Dan bouw je een wrijvingskracht in, da's dan model 2, en je test weer.

Dan pak je model 1, bouwt er een veer in, en je kijkt of dit model 3 werkt zoals te voorspellen moet zijn, in elk geval totdat de schijf stilstaat.

dan pak je 2 en 3 en voegt die samen tot model 4, testen....

enzovoort totdat je een compleet model hebt voor de beweging naar beneden.

bouw dan eens een model 5 dat uitgaat van een ingedrukte veer en een stilstaande schijf, zonder wrijving of wat ook, en schiet die schijf zo eens naar boven......testen..........

en weer stap voor stap uitbreiden, steeds testend.

ten slotte knoop je alles aan elkaar.

Als je alles tegelijk doet doet een model maar al te vaak idiote :shock: dingen, of helemaal niks :( , zonder dat nog fatsoenlijk uit te spitten valt waar het misgaat :? en waarom. :-k
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer