Verschil partiele correlaties en gewone berekenen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Verschil partiele correlaties en gewone berekenen.

Ik heb in een onderzoek de correlaties uitgerekend tussen x en y. Vervolgens heb ik de partiele correlaties berekend tussen x en y gecontroleerd voor z. Hoe kan ik nu in spss berekenen of er een significant verschil is tussen die eerste correlaties en de partiele? Met wat voor methode?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Verschil partiele correlaties en gewone berekenen.

Wat is uw hypothese? samengesteld of enkelvoudig?

Wat verwacht ge?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 116

Re: Verschil partiele correlaties en gewone berekenen.

Hetgeen je precies wilt weten is volgens mij alleen te verkrijgen met een structural equation modeling programma, maar in SPSS heb je genoeg methoden om het te benaderen:

1. Je kunt berekenen hoeveel variantie in rxy verklaard wordt door variabele z. Dat geeft je gewoon een solide indicatie van het belang van z. Ik weet niet wat je precies wilt bereiken, maar voor flink wat experimentele rapportages is dit gewoon afdoende.

2. Je kunt regressie doen met 2 modellen. In het eerste model neem je dan bijvoorbeeld y als dependent en x als independent variable. Druk op 'Next' en vul bij blok 2 hetzelfde in, maar voeg dan ook nog z toe als independent variable. Klik bij statistics nog even R-squared change en Part and Partial correlations aan, en je krijgt een aardig overzicht van hoe variabele z je model beïnvloedt.

3. Je kunt semi-partiële correlaties gaan berekenen om te kijken naar de unieke bijdragen van variabelen.

Wat je het best kunt doen hangt gewoon een beetje af van wat je precies met het resultaat wilt doen.

Reageer