Genen voor een hoge ouderdom

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Genen voor een hoge ouderdom

Onderzoekers hebben genen geïdentificeerd die bepalend zijn of een organisme een hoge ouderdom bereikt.


Tijdens hun speurtocht naar verouderingsgenen vonden de onderzoekers in muizen dat de genen die verantwoordelijk zijn voor de aanmaak van zogenoemde mitochondriale eiwitten bepalend zijn voor de uiteindelijke levensduur.

'Dit is de eerste keer dat we aantonen dat een kleine variatie in activiteit van genen, en dus geen mutaties, kan verklaren waarom een organisme ouder wordt dan een ander'.


Afbeelding

long mitochondriën


Behalve muizen gebruikten de onderzoekers wormen om het verband tussen MRP-genen en veroudering op te helderen. Wormen waarbij het bewuste gen werd geïnactiveerd, leven gemiddeld 31 in plaats van 19 dagen. De langer levende wormen zijn bovendien gezonder, blijven langer actief en fitter, ook op 'hoge' leeftijd. De volgende stap in het onderzoek is om bij een individueel organisme te bepalen hoe actief het gen is en of dit de ouderdom voorspelt.

De onderzoekers stellen dat het levensverlengend effect te maken heeft met de mitochondriën, de energiecentrales van de cel. Als de genen hiervoor minder actief zijn, dan worden de mitochondriën minder actief en gaan ze in een 'levensverlengde modus'. Deze mitochondriën zijn tijdens de evolutie ontwikkeld uit bacteriën binnen de cel. De onderzoekers hebben daarom gekeken of bepaalde antibiotica, die de eigenschap hebben bacteriën uit te schakelen, de activiteit van de mitochondriën kunnen dempen. 'Tot onze verbazing leefden de wormen langer als we ze antibiotica gaven die routinematig worden voorgeschreven voor bacteriële infecties', zegt de onderzoeker.

Hij waarschuwt dat antibiotica geen elixer zijn voor de eeuwige jeugd. Het gebruik van antibiotica heeft als belangrijke bijwerking dat de bacteriën in de darm worden ontregeld. Wel ontdekten de onderzoekers dat andere bekende medicijnen hetzelfde beschermend effect hebben op de mitochondriën. 'Het feit dat een medicijn dit effect heeft, opent het perspectief dat we ooit met een medicijn de levensduur kunnen verlengen of liever het aantal gezonde levensjaren kunnen vergroten.'


Wetenschappelijke publicatie:

Riekelt H. Houtkooper, et al.: Mitonuclear protein imbalance as a conserved longevity mechanism


Bron:

NWO
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Genen voor een hoge ouderdom

Ze beweren dat de wormen actiever worden, ik gok dan maar dat dat komt omdat de mutatie verhongering lijkt te imiteren en dat de wormen druk op zoek gaan naar voedsel. 10 tegen 1 dat een dergelijke mutatie in mensen ook de ontwikkeling en onderhoud van de hersenen remt; de gebruikelijke reactie op verhongering. Dat soort nadelen mogen er wel bij worden gezet want door dit soort berichten zijn er wereldwijd miljoenen mensen die ziekelijke hoeveelheden chemicaliën slikken in de hoop eeuwig te kunnen leven.


Ook ben ik enigszins sceptisch dat de antibiotica levensduur verlengt door mitochondriën te remmen. Dat dieren langer leven op antibiotica is al lang bekend, maar de verklaring tot nu toe was dat antibiotica energie vrijmaakt wat normaal wordt uitgegeven aan het immuunsysteem. Ik zie geen reden waarom deze verklaring achterhaald zou zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Genen voor een hoge ouderdom

Dat zou best kunnen. Weten doen we het niet, omdat dit onderzoek met muizen en wormen is gedaan, en niet met mensen.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Genen voor een hoge ouderdom

Het is idd maar een aanname. Maar verouderingsonderzoekers / journalisten presenteren vaak stofjes als een soort Methusaleh formule aan het onwetende publiek; en dat is écht gevaarlijk.


Ik kan mij nog herinneren dat een onderzoeker een bepaald type anti-epilepsie medicatie als levensverlengend middel aanprijsde in een interview, terwijl hij alleen onderzoek met Elegans deed. Hij stelde ook dat het al door de FDA goedgekeurd was voor menselijk gebruik. Technisch gezien is het correct, maar hij vergat er wel bij te zeggen dat het zo veel bijeffecten had dat het medicijn alleen als uiterste redmiddel mag worden ingezet. Het spul is bijna zo erg als een chemokuur :?


Toch durf ik te wedden dat er mensen waren die na het lezen van het artikel het medicijn gelijk van buitenlandse sites plukten..

Reageer