Signaaldata ICP-MS

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Signaaldata ICP-MS

Hallo allen,

Ik ben een student aan de Hogeschool Rotterdam en momenteel in mijn eindfase van mijn afstudeeropdracht.

Er waren afspraken om mijn afstudeeropdracht volledig theoretisch uit te voeren, Echter is er een probleem op gedoken.

Ik beschik namelijk niet over signaaldata.

Al mijn andere data is ok en daarmee kan ik het grootste gedeelte uitvoeren.

In afspraak met de opleiding is goed gekeurd dat ik drie sets signaaldata voor een ICP-MS meting van Arseen, Cadmium en Lood van het wereld wijde web haal.

Zolang er maar een bronvermelding in het verslag komt.

Nu ben ik inmiddels al twee dagen aan het zoeken, maar kan ik niet echt iets vinden.

Nu komt mijn vraag.

Heeft een van jullie misschien een link waar ik ruwe signaaldata zou kunnen vinden of misschien een goede tip waar ik het vandaan kan halen?

De zaken opnieuw meten is momenteel geen optie op werk, vandaar dat het is toegestaan om het theoretisch uit te voeren.

Dank je wel,

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Signaaldata ICP-MS

Wat bedoel je met "ruwe signaaldata"?

Als het je gaat om bestanden met meetgegevens zoals die door het apparaat worden weggeschreven, dan zul je die niet 1-2-3 op internet vinden. Ruwe gegevens vinden in principe nooit hun weg naar wetenchappelijke artikelen; wat interessant is, is wat uit de data volgt, en dat staat dan weergegeven in een grafiek. De ruwe data zelf voegt niks toe. In uitzonderlijke gevallen zouden ze beschikbaar kunnen zijn als supporting info, maar dat wordt zoeken naar een speld in een hooiberg.

Er zijn echter wel tientallen, zo niet honderden artikelen te vinden over de bepaling van de elementen die je noemt middels ICP-MS. Als je contact opneemt met de corresponding author van zo'n artikel kun je vragen of ze een aantal bestanden kunnen opsturen. Dan is het wel zaak dat je duidelijk uitlegt wat je ermee wil. En dat zal een stuk duidelijker moeten dan het verhaal dat je hier plaatst...

Leg in zo'n mail kort uit waar je afstudeeronderzoek om draait, en vertel erbij dat je jouw techniek of weet ik wat je hebt ontwikkeld graag zou willen toepassen op ruwe data, maar dat je die data niet beschikbaar hebt; geef aan dat je denkt dat de data die de basis heeft gevormd voor hun artikel zeer geschikt zou zijn voor jouw toepassing, en vraag of ze een paar bestanden zouden kunnen opsturen.

Een andere optie is om de fabrikant van dergelijke apparatuur te benaderen, om precies te zijn, het applicatie-lab. Die zouden zomaar enkele "sample files" beschikbaar kunnen hebben om de mogelijkheden van hun apparaat te tonen.

Houd er wel rekening mee dat verschillende fabrikanten verschillende bestandsformaten hanteren. Ik weet niet of je software ter beschikking hebt om de data te openen, anders heb je alsnog een probleem.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Signaaldata ICP-MS

Hallo,

Dank je voor je reactie.

Met ruwe signaaldata bedoel ik inderdaad het de meetgegevens van het apparaat.

Ik zal een wat uitgebreidere uitleg geven:

Mijn vorige afstudeeropdracht is door een grote brand bij ons op de locatie verloren gegaan.

Door tijdsdruk is afgesproken dat ik mijn onderzoek theoretisch mag doen.

Ik heb een data pakket van een zusterbedrijf ontvangen, echter blijkt nu, is het niet mogelijk voor hun om de signaaldata aan mij te verstrekken.

Heeft met tijdgebrek en veel werk te maken.

Nu kwam mijn docent met het idee om op het internet op zoek te gaan naar deze data, zodat ik via deze data de lineariteit (en LOF-test, ect.) kan bepalen.

Kortom de data hoeft niet heel veel voor te stellen.

Er zitten niet echt eisen aan verbonden.

Ik zal het gebruiken als theoretische begeleiding in mijn verslag en verder zal er niets mee gebeuren.

Dat het zoeken naar een naald in een hooiberg wordt op het wereld wijde web had ik al verwacht. Vandaar dat ik een schot hier op het forum waag.

Uiteraard ga ik verder met de tips die je mij gegeven hebt.

Nogmaals bedankt voor de moeite

Reageer