Vragen mbt cursus elektotechniek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Vragen mbt cursus elektotechniek

Ik heb mijn cursus doornomen en heb nog enkele vragen. Ik heb een gedacht maar wil weten of ik al dan niet in de juiste richting zit.

* Hoe teken je de pijlen voor een tweefasige systeem. Ik weet hoe je het moet doen voor een driefazig systeem (ster, driehoek) maar een tweefazig systeem is me niet gekend.

* Is het handig (lees: moet) een verliesstroomschakelaar te gebruiken bij respectievelijk TT en TN?

Bij TN heeft de foutstroom het karakter van een kortsluiting zover ik me herinner. En het is goed voor kleine verliezen te detecteren (stroom die naar grond lopen) maar of het bij de ene topologie weggesmeten geld is of niet weet ik zo niet.

* Lusaardingen. Wat ik denk is dat deze de stapspanning verkleint omdat je op een equipotentiaalvlak bent. Het kan geen kwaad een penaarding erbij te steken aangezien deze de impedantie naar de grond enkel kan verlagen. De foutspanning tov de spanning ver weg van de lus verkleint niet. Deelfoutspanning in de lus daarentegen wel. Is dit allemaal juist?

* Een driefasig toestel heeft P = 11kW, Unom = 380V en cos(phi)=0.5.

Is Inom = P /(Unom cos(phi)) = 58 A?

* klassen:

Klasse 1 toestellen moeten geaard worden. Klasse 2 toestellen bieden voldoende veiligheid tegen waterindringing want zijn geisoleerd van de buitenwereld? Klasse 2 toestellen mogen aan de beschermingsgeleider verbonden worden want de bedoeling is de fout te verpakken. In de les werd er gezegd dat er bij een Uf van 230V dan op de PE 115V komt. Kan iemand me uitleggen waarom? dat is ergens via spanningsdeler volgens mij maar ik heb maar 1 weerstand en dat is Rene (ongeveer 5ohm)

Bedankt :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vragen mbt cursus elektotechniek

*Tweefasige vectoren: heb je zelf enig idee?

*verliesstroomschakelaar: moet je altijd toepassen, ongeacht het aardigssysteem.

*lusaardingen: geen idee wat je daarmee bedoelt.

*driefasig toestel: ik zie nergens in de formule dat je met 3 fasen werkt.

*toestelklassen: klasse 2 heeft niets met waterindringing te maken. Klasse 2 is dubbel geïsoleerd, dat houdt in dat de buitenkant niet onder spanning kan komen bij een inwendig defect. Mag niet geaard worden.

Berichten: 3

Re: Vragen mbt cursus elektotechniek

* tweefazige vectoren: ik veronderstel dat dat twee vectoren zijn die met een faze verschillen tov elkaar met vertrekpunt uit de nulgeleider...

* Verliesstroomschakelaar: Lijkt me ook zo. Het enige ding waar het niet werkt volgens mij is wanneer de persoon een faze raakt en de nulgeleider.

Lusaarding: Een maas onder je huis van een geleider, die ervoor zorgt dat je huis op een equipotentiaal oppervlak staat

Driefazig: Oeps dan denk ik dat ik nog moet delen door 3 (in de veronderstelling dat iedere faze evenveel vermogen overbrengt). Dit zou dan ongeveer 19.3 A zijn. Klopt die formule dan? (I = P /(3* U * cos phi)

toestelklasse: Wat gebeurt er dan eigenlijk wanneer je het toch aard? Volgens de prof komt de PE dan onder spanning maar ik zie dat niet. Als die buitenkant toch niet de spanning over zich krijgt, kan aarden toch geen kwaad?

Merci voor de hulp :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vragen mbt cursus elektotechniek

Toestelklasse 2: waaraan zou je moeten aarden? Zulke toestellen hebben vaak een kunststof buitenkant. En je mag ze niet aarden, om geen onduidelijkheid te scheppen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vragen mbt cursus elektotechniek

Tweefasige vectoren: even logisch doordenken. Bij een 3-fasig systeem staan de vectoren onder 120 graden t.o.v. elkaar. De cirkel is dus in 3 gelijke delen verdeeld. Bij een n-fasig systeem is de cirkel in n gelijke delen verdeeld. Bij een 2-fasig systeem........

lusaarding: ik snap nu wat je bedoelt. Is volgens mij een typisch Belgisch verschijnsel. In Nederland wordt dit niet standaard toegepast. Er is in de meterkast een centraal aardpunt waar alle aardgeleiders samenkomen.

Een aardlus zoals in België moet altijd ergens geaard zijn. Kan een aarde zijn die door het elektriciteitsbedrijf wordt aangeleverd, of een aardpen van de verbruiker zelf, of beide.

Driefasig toestel: de gegeven spanning van 380V is de spanning tussen 2 fasen. De spanning tussen een fase en de neuter is 380 gedeeld door wortel 3. In plaats van de 3 in je formule moet je dus wortel 3 invullen.

Reageer