Springen naar inhoud

Omvormer ELF Zonnepanelen

• Log in om te kunnen reageren

chupa

chupa

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2013 - 22:14

Graag wil ik zonnepanelen plaatsen op mijn dak. Het dak is groot ik wil circa 6000 wattpiek aan panelen plaatsen. Mijn vraag gaat over de omvormer. Deze komt op de zolder te hangen en we hebben een houten vloer. Nu begrijp ik dat een omvormer extreem lage Electromagnetische velden 'uitstraalt" en mijn vrouw maakt zich hierover zorgen ivm onze kinder kamer. Misschien wat overdreven maar het zette mij wel aan denken. te meer omdat zij op internet een filmpje vond iemand die met een EMF meter voor een omvormer stond en dat ding 'rood' uitsloeg.

Zijn de zorgen terecht, moeten we het ding elders laten plaatsen of is het bangmakerij? Waar wat info vinden om haar gerust te stellen? Zelf weet ik er te weinig van....

thanks

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9081 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2013 - 22:39

Wat een EMF-meter is weet ik niet, maar het komt op mij over als een wichelroede. Zo'n flimpje is inderdaad bangmakerij, van iemand die een beetje interessant loopt te doen met een willekeurig apparaat dat een willekeurige uitslag geeft.

Zo'n omvormer is namelijk helemaal niet eng en doet precies wat de naam doet vermoeden: omvormen. Het zet de gelijkstroom die van de panelen komt om in wisselstroom zoals het net en alle huishoudelijke apparaten gebruiken. Wat er aan veld vanafkomt is dus precies hetzelfde als wat de stopcontacten en je huishoudelijke apparaten "uitstralen".

Geen reden tot paniek dus, tenzij je door bovenstaande ook ineens alle stopcontacten verdacht vindt... ;)

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6784 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 mei 2013 - 22:50

Kun je de link naar dat filmpje geven? Ik ben wel benieuwd naar wat ze daar proberen aan te tonen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11137 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2013 - 22:53

Als je je zorgen maakt om elektromagnetische straling moet het kind in een donkere kamer opgroeien in een kooi van Faraday. De angst van EM velden komt vooral van onwetendheid.

chupa

chupa

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2013 - 14:55

EMF meter is een Electro Magnetic Field meter neem ik aan. Hier het bewuste filmpje:

http://m.youtube.com...h?v=_mVIfsp8Fl0

en ja die persoon zal een belang hebben met zijn boek over dit onderwerp

inderdaad het is onwetenheid. Lees echter wel in de handleidingen van zonnepanelen om een omvormer niet in verblijfsruimten te hangen :
  • Zorg voor luchtcirculatie in de ruimte waar de omvormer geplaatst wordt.
  • Omvormers geven elektromagnetische straling af. Plaats grotere omvormers daarom niet in verblijfsruimten

Dank voor jullie reacties weer

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11137 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 mei 2013 - 18:49

Omdat die dingen natuurlijk wel storen op tv, radio en andere elektronische apparatuur. Denk dat dat de voornaamste reden is.

*_gast_biorobot_*

• Gast

Geplaatst op 05 juli 2013 - 07:46

Om een EMF straling ofwel elektrosmog in woonruimtes tegen te gaan dient men zelf de maatregel te nemen door kennis op te doen over hoe en wat. Jammer genoeg is daarover weinig informatie te vinden en vaak ook niet bij de leverancier van het toestel , in dit geval een omvormer. Het is ook geen fout van de ontverper en ook niet van de monteur als hij de informatie aan de klant niet vanzelf vertelt omdat in elk vertrek heeft de gevarlijke elektrosmog (EMF) andere storende waarde. Deze EMF storing moet eerst gevonden en gekontroleerd worden of die binnen of buiten de toegestane waarde valt. Daarvoor hoeft met niet een peperduure EMF meter kopen maar er voldoet een frequentie-meter. De toegestane waarde van EMF in Hz uitgedrukt varieert tussen 50 Hz en lager tot 48 Hz en de verhoogde waarde varieerd van 51 Hz en hooger tot meestal 52 Hz , afhankelijk van stroomafname van elk stroomverbruiker in huis. Bij de toegestane waarde varieert de meetafstand van de stroomverbruiker tot enkele cm en bij de niet toegestane waarde wordt de meetafstand grooter en kan onder omstandigheden oplopen tot enkele meters zeker dan wanneer zich in zijn omgeving stroomgeleidende voorwerpen bevinden , die het effect van EMF vergroten. Denk hierbij aan b.v. een antenne. In een omvormer word kunstmatig 50 Hz cyklus opgewekt in oscilator gedeelte. Deze oscilator oscileert (straalt) om zich heen weer tot een bepaatd afstand. Indien is de mantel , dus bekasting , van de omvormer van geleidend materiaal gemaakt dat werkt deze als een antenne die het EMF versterkt en verder door de woonruimte verspreid. Het is dan gevarlijk genoeg voor de gezondheid van mens en dier , denk hierbij aan hartstoornisen tot de ziekte van Parkinson. Maar wat te doen.
Elk huis heeft in de meterkast een aardpunt. Helas is hierbij niet aan gedacht om elke ruimte waar geaarde stopkontakten zijn aangebracht appart te aarden. Normaal bevinden zich in elk huis 2 ruimtes die dit hebben , het is de badkamer en keuken ...en jaaa eventueel ook de berging. Een elektricieen zou nu zeggen , wat een onzin om de ruimtes appart te aarden , er voldoet een aardpunt in de meterkast. Meestal hoeft dat niet , tot op gegeven moment je voor een probleem komt te staan zoals in dit geval bij jou met die omformer. Wat is er fout aan die omformer ? Niets , alleen zijn EMF is niet correct afgesloten en dat is de reden van verhoogde EMF straling. Nu zou je zeggen , maar hij is geaard via de stopkontakt , tja dat is waar maar vergeet niet dat je meer toestellen in huis hebt die op dezelfde aardpünt de EMF uitstralen. Dit vecht met elkaar , dat kan je zien aan de frequentie meter die geen constante waarde aangeeft maar schommelt volgens het ritme van eigen oscilatie van elke volgende apparaat die op dat moment aanstaat. Breng een apparte aardedraad aan op de mantel van de omformer , sluit deze NIET aan op de waterleiding- , verwarmigs-buis of gemeenschappelijke aarde , maar maak zelf b.v. in de achtertuin een aardingspunt met koperen buis van ongeveer 3 mtr lang en doorsnee van 22 mm. Je kan de buis vertikaal of horizontaal plaatsen. Voor een horizontale plaatsing b.v. onder de tegels , haal een rei tegels weg zo ook het zand tot aan aarde , in de aarde maak een gleuf voor de buis en bedek de buis weer met aarde en dan pas zand en plaats de tegels weer terug. Het is een klus , maar het loont zich.
P.S.
sorry voor de fouten , ik ben geen geboren Nederlander

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures