Interferentie
Geplaatst op 29 mei 2013 - 18:18
Ik twijfel bij de volgende vraag: als je bij interferentie van vacuüm overgaat naar gewone lucht (atmosfeer druk), verandert er dan iets aan de afstand tussen de heldere "bandjes" van je interferentiepatroon?"
Iemand die hier raad mee weet?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.
Geplaatst op 29 mei 2013 - 22:31
Ja inderdaad en ik vraag me dus af of er iets gebeurt met de afstand tussen de heldere bandjes wanneer je vergelijkt bij (1) doorheen vacuüm je licht stuurt en (2) doorheen gewone lucht je licht stuurt.Welk experiment heb je nu voor ogen? Een laserstraal door een dubbele spleet, waarbij er ergens in het optische pad zich lucht bevindt?
Geplaatst op 30 mei 2013 - 00:25
Interferentie is het versterken door samenvallende golftoppen en -dalen, of het uitdoven door samenvallende dalen en golven.
Ik zou dus denken dat de heldere en donkere bandjes in het interferentiepatroon van licht van dezelfde frequentie iets breder zouden moeten zijn in een vacuüm dan in lucht.
Veranderd door Michel Uphoff, 30 mei 2013 - 23:50
Geplaatst op 30 mei 2013 - 08:44
Geplaatst op 30 mei 2013 - 10:18
Oké, dat is me duidelijk :-) . Dankjewel!De lichtsnelheid in lucht is iets lager dan in een vacuüm, en omdat de frequentie niet wijzigt is de golflengte in lucht dus iets korter.
Interferentie is het versterken door samenvallende golftoppen en -dalen, of het uitdoven door overlappende dalen en golven.
Ik zou dus denken dat de heldere en donkere bandjes in het interferentiepatroon van licht van dezelfde frequentie iets breder zouden moeten zijn in een vacuüm dan in lucht.
Aanname klopt!Ik ben het eens met het verhaal van Michel. Hierbij wordt aangenomen dat het gehele optische pad zich in lucht bevindt.
Veranderd door QuarkSV, 30 mei 2013 - 10:18
0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp
0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers
Nieuwsberichten
Gesponsorde vacatures
-
Hier ook uw vacature?
06-14
Nieuwe onderwerpen
-
Mag ik hier ANOVA toepassen?
08:35
-