Euromunten in een pizza

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Euromunten in een pizza

Beste mensen,

Ik weet niet of dit het juiste sub-forum is maar ik stel toch maar mijn vraag ;) .

Ik wil voor een verjaardag een pizza laten bakken met euromunten als topping. Nu was mijn vraag; is de pizza dan nog wel eetbaar? (wanneer de euromunten er weer zijn uitgepeuterd...)

Mijn plan was om alle munten (€15,- in totaal met een combi van €1 en €2) eerst goed te wassen en daarna te weken in cola.

Samenstelling €1, bron: Wikipedia (2euro is als 1 euro maar dan ring en centrum omgekeerd):



ring:

nikkel-messing

75% koper

20% zink

5% nikkel

centrum:

koper-nikkel legering

75% koper

25% nikkel
  • Zal dit schadelijk zijn bij verhitten tussen de 200 a 250 graden Celsius? (ik denk van wel)
En:
  • Is mijn manier om de munten schoon te maken goed (genoeg)?
Alvast bedankt!

Gr. Koen

Berichten: 12.262

Re: Euromunten in een pizza

Das een lastige, het is een beetje de vraag wat pizza nou eigenlijk is, en hoe heet het geheel gaat worden. Even aangenomen dat de bovenkant van de pizza tomatensaus is, dan beperkt dat de temperatuur tot iets boven de 100 graden (het kook niet helemaal droog), maar de pH kan wel redelijk laag zijn waardoor wellicht wat van het metaal oplost.

Overigens denk ik dat door de dichtheid die munten door de saus/kaas etc zakken en ergens midden in de pizza terecht komen. Dat krijg je er echt niet fatsoenlijk uit met een nog eetbaar resultaat.

Bovendien loop je het risico dat er eentje helemaal onder de saus terecht komt en per ongeluk wordt doorgeslikt. Als dat doorslikken lukt is het meestal niet zo erg, maar je kunt je natuurlijk ook behoorlijk verslikken.

Wat dat betreft denk ik dat je beter een taart oid kunt bakken en de munten daarop leggen als het is afgekoeld. Beetje slagroom kan geen kwaad, en daarmee blijft het ook wel zitten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Euromunten in een pizza

Dank voor de reactie. Heb het toch maar gedaan, heb helaas geen foto...

(Hier mag een slotje op wat mij betreft)

Berichten: 12.262

Re: Euromunten in een pizza

smaakte het een beetje?
Victory through technology

Reageer