Overspanning 6 meter met HEB200

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 8

Overspanning 6 meter met HEB200

Zoals de titel al doet vermoeden, in onze woning is een aanbouw uitgevoerd waardoor een overspanning van 6 meter gerealiseerd moest worden.

Ik zal direct met de deur in huis vallen, ik ben absoluut geen kenner/bouwkundige. De aannemer heeft er voor gekozen een HEB 200 te plaatsen van de ene kant van de woning naar de andere kant, op 4 meter zit vervolgens een zijbalk gelast welke wordt gesteund door een draagmuur in de midden van de woning. Deze zijbalk was eerder al gerealiseerd om een vrije doorgang naar de voormalige keuken te maken (hier boven op staat de badkamer).

Draaglast HEB 200:

Achtergevel (1ste verdieping) bestaande uit 11m2 steens muur

Een raamwerk van 4 m2

Een buitendeur van 2m2

Verder rust deels de badkamer er dus op met een oppervlakte van 3 meter bij 2.5 meter.

In de badkamer en slaapkamer zijn bij het plafond 2 kieren gekomen van 6mm groot.

Persoonlijk schrok ik van deze kieren en dit deed mij besluiten op internet verder te zoeken. Daar vond ik dat het draagvermogen van de balk ongeveer 8 ton betreft. Ik weet niet of de zijbalk een versterkende werking heeft op de balk?

Mede door de kieren heb ik een draad gespannen van de ene kant van de balk naar de andere kant, hierop zie ik dat de balk totaal zo'n 5 mm doorhangt.

Omdat de aannemer zegt dat goed komt en de kieren te maken hebben met de doorbuigbaarheid van de balk weet ik nu niet zo goed wat ik moet denken.

Ik begrijp dat een constructeur de precieze berekening kan doen, echter op basis van de gegevens van nu, hoe is jullie gevoel over deze balk?

De doorbuiging van 5mm is ontstaan in 2 weken. Kortom, de constructie draagt nu 2 weken volledig. De balk lijkt niet tot nauwelijks verder te buigen, de kieren in de muur zijn 1mm groter geworden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Op een forum kan dit natuurlijk niet correct beoordeeld worden, maar ik zou zeggen dat een HEB200 in ieder geval in de juiste grootte-orde ligt. en 5mm op 6m is 1:1200, je hebt dus nog zo'n 15mm "overschot" vooraleer je je moet beginnen zorgen te maken.

Moet er ook geen dak bij je draaglast staan?

Berichten: 8

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Het dak zal altijd iets dragend zijn denk ik inderdaad, echter alle binnenmuren op de 1ste verdieping zijn niet dragend. Daarnaast liggen de plafondbalken in de breedte van de woning (6 meter). Daarop baseer ik dat de constructie voor de zolder en het daar bovenliggend dak moet rusten op houtbalken --> zijmuren van de woning.

En de zijbalk, welke aan de hoofd HEB 200 is vast gelast. Hoe moet ik dat zien? Geeft zo'n constructie/zijbalk van zichzelf ook extra steun aan de HEB 200 of rust de totale druk van deze zijbalk ook weer op de HEB 200?

Tot slot een vraag, stel we overbelasten de balk, hoelang duurt het voordat hij zijn maximale rekbaarheid heeft bereikt (ongeveer)?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

TDJ schreef: zo 02 jun 2013, 18:55
Daarnaast liggen de plafondbalken in de breedte van de woning (6 meter). Daarop baseer ik dat de constructie voor de zolder en het daar bovenliggend dak moet rusten op houtbalken --> zijmuren van de woning.
Ik zou iemend met kennis ter zake ter plaatse laten komen. Dit kan correct zijn, maar een "load path" (ofte, vanwaar allemaal krachten kunnen komen die de balk

moet kunnen reageren) kan soms ingewikkelder zijn dan juist naar boven kijken.
En de zijbalk, welke aan de hoofd HEB 200 is vast gelast. Hoe moet ik dat zien? Geeft zo'n constructie/zijbalk van zichzelf ook extra steun aan de HEB 200 of rust de totale druk van deze zijbalk ook weer op de HEB 200?
Hoogstwaarschijnlijk rust ongeveer de helft van de belasting van die "zijbalk" op die HEB200. Nogmaals, zonder schets/plan/foto's/... kan ik (of iemand anders zonder glazen bol) dit niet van hier achter m'n scherm garanderen...
Tot slot een vraag, stel we overbelasten de balk, hoelang duurt het voordat hij zijn maximale rekbaarheid heeft bereikt (ongeveer)?
Ik begrijp niet juist wat je wilt zeggen, maar metaal reageert in deze omstandigheden ogenblikkelijk, dus als je hem overbelast zal ie zakken, plastisch vervormen en/of falen.

Berichten: 8

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Wat ik eigenlijk bedoel is, de balk ligt nu twee weken en draagt sindsdien het totale gewicht. Is het te verwachten dat in deze situatie de balk nu nog verder gaat zakken dan de 4 a 5 mm tot nu toe? Oftewel, heeft de balk tijd nodig om zijn maximale doorbuiging te krijgen op basis van het continue gewicht wat hij nu draagt?

Als bovenstaande het geval is, kunnen we dan concluderen dat de balk op dit moment met 5mm doorbuiging geschikt is? of ga ik te kort door de bocht? (ik begrijp dat sneeuw/regen e.d. meer gewicht opleveren).

Berichten: 232

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Hoi TDJ,

Zoals king nero aangaf is een relatieve doorbuiging van 1:1200 niet bijster veel.

De balk is op dit moment elastisch vervormd en zal dit mogelijk nog wat verder doen wanneer de belasting op de balk toeneemt. Bij elastische vervorming is het dan zo dat bij het afnemen van de belasting de doorbuiging ook weer afneemt en is dus alleen afhankelijk van belasting en niet van tijdsduur.

Dit is normaal en op zichzelf geen reden om ongerust te worden. Deze balk kan een heel stuk verder doorbuigen voordat hij bezwijkt.

Berichten: 8

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Is 2cm de maximale doorbuiging voor deze balk?

Dus als ik het goed begrijp, was de balk nu te zwaar belast, dan was hij sowieso verder doorgezakt en bezweken. Of is het bezwijken van een balk een vertraagd proces?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

king nero schreef: zo 02 jun 2013, 20:03
metaal reageert in deze omstandigheden ogenblikkelijk
In deze context mag je bovenstaande dus aannemen. Veel duidelijker dan dat kan ik het niet stellen.

En 2cm is niet het maximum, indien je 1:150 als toelaatbaar stelt, zal het nog wat meer zijn. Indien je volplastisch gaat werken zal het ook nog wat meer zijn. Maar dat is niet relevant. Ik zou mij bij 5mm absoluut geen zorgen maken. Maar dat staat ook al in een vorige post.

Berichten: 8

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Dank voor jullie informatie ;)

Berichten: 8

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is geworden....

Stel, de balk zou niet sterk genoeg zijn voor het dragen van de achtergevel, douche en gedeeltelijk het dak? Was hij dan direct bezweken?

Berichten: 232

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

king nero schreef: zo 02 jun 2013, 20:03
... metaal reageert in deze omstandigheden ogenblikkelijk, dus als je hem overbelast zal ie zakken, plastisch vervormen en/of falen.

Berichten: 54

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Ik heb mij even ingelezen en wat ik begrijp is dat naast de onderslag (HE200B) ook een balk uit de dragende tussenmuur opgevangen wordt. Afhankelijk van de overspanning van deze balk ontstaat er een puntlast uit deze balk op de HE200B. Deze dient meegenomen worden bij de berekening. Een doorbuiging van 5 mm is normaal alleen ga ik er meestal van uit dat balken met een overspanning van 6 meter of groter getoogd worden met minimaal de doorbuiging door eigen gewicht. Op deze manier voorkom je de eerste doorbuiging bij plaatsen.

Bij metselwerk op de onderslag mag de doorbuiging uit praktisch oogpunt niet groter worden dan 10 mm. De balk is voldoende sterk en zal niet zomaar bezwijken. De optredende doorbuiging door is niet verontrusten maar scheuren hadden misschien voorkomen kunnen worden door de bovenliggende constructie onderspanning te brengen.

Berichten: 1

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Hoi , ik ben vertegenwoordiger van hijsmateriaal en heb dus regelmatig in mijn prijs bekeringen wel een stale ligger nodig. En om snel een te bepalen welke ligger er minimum dient te gebruikt te worden zou het handig zijn dit in een excel te kunnen uitrekenen. Als ik het dan verkocht heb word het nog uitgerekend door het stabiliteit bureau. Maar spijtig doen die niets voor niets, vandaar dat ik een voor berekening zou willen maken. Ik haal tot mijn spijt niet alle offertes binnen :( .Vandaar.

Nu heb ik voor me zelf al wat op gezocht en dit in een EXCEL file gezet. Maar er zitten blijkbaar toch fouten in daar ik nogal grote verschillen heb met de gegevens van het studie bureel.

Wie wil er eens naar deze excel kijken en mij vertellen of verbeteren waar het fout zit.

http://www.filedropper.com/draagvermoge ... tbelasting

Al vast bedankt :D

Mijn email dierickx.eric@gmail.com

Berichten: 232

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Hoi Eric,

Ik denk dat het verschil er hem vooral in zit dat je je beperkt tot een doosnedecontrole en niet een stabiliteitscontrole, Zeker bij een IPE ligger is dit redelijk belangrijk.

Laat vooral even zien hoe zo'n ligger belast wordt. Daarbij zou ik voornamelijk willen zien of hij bijvoorbeeld zijdelings gesteund wordt. Schets de situatie in woorden of laat wat foto's zien

Berichten: 8

Re: Overspanning 6 meter met HEB200

Enige tijd geleden ben ik dit topic gestart. Toch heb ik nog een vraag. In de badkamer zijn destijds kieren ontstaan in met name het plafond toen de draagbalk gemonteerd was. Die keren zijn de afgelopen maanden nog zo'n 2mm groter geworden.

Zou dit te betekenen hebben dat de balk nog iets verder is doorgezakt of heeft is het normaal dat de constructie (muren/hout) zich nog even moet zetten zeg maar aan de nieuwe situatie?

Nog 1 x de situatie

HEB 200 -> overspanning 6 meter met als draagfunctie;

12m2 steensmuur

1/2 van de badkamer 6m2

1/2 van de slaapkamer

1/2 zolder/dak constructie (globaal)

10 m2 platdak.

Tekeningen van de situatie zijn hier te vinden https://www.dropbox.com/sh/0smuv3qz29fv72n/LNrZX_uNcf

Reageer