[biologie] verschillende eiwitsamenstelling nucleolemma

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

verschillende eiwitsamenstelling nucleolemma

het gaat om volgende mcq:

De lipidendubbellaag van de binnenste en buitenste kernmembraan vormen een continue laag, ter hoogte van de kernporiën gaan zij in elkaar over. toch hebben zij een verschillende eiwitsamenstelling. dit kan verklaard worden door:

a) eiwitsynthese gebeurt alleen op de buitenmembraan

b) eiwitten ter hoogte van de binnenmembraan worden specifiek vastgehouden door de kernlamine proteïnen aan de binnenkant van de kern

c) eiwitten ter hoogte van de kernporiën vormen een barrière voor eiwitten die bewegen in het membraan

d) er ontbreekt een bijzondere signaalsequentie die kenmerkend is voor binnen en buitenmembraan

e) het zijn eiwitten die gevormd worden door vrije ribosomen die in de kernmembraan terecht komen

Ik heb echt geen idee... a denk ik niet aangezien de uitspraak wel waar is maar niet de reden is van verschillende eiwitsamenstelling. ik denk antwoord B dat de kernlamines eiwitten vasthouden in binnenmembraan...

Kan iemand mij hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: verschillende eiwitsamenstelling nucleolemma

Ik denk ook dat antwoord B correct is. In onderstaande paper wordt affinity trapping gesuggereerd.
The 'affinity trapping' hypothesis

[...]

How are the core elements of these complexes 'trapped' in the inner nuclear membrane? One possibility is that newly synthesized integral proteins engage in coiled-coil (or SR–SR) interactions with pre-existing inner membrane proteins, or form homo- or hetero-oligomers as soon as they enter the nucleus. These oligomeric complexes could be further stabilized by anchorage at subjacent multimeric assemblies, such as the nuclear lamina or elements of the chromatin network (e.g. BAF dodecamers).
Bron: Georgatos, S. D. (2001). "The inner nuclear membrane: simple, or very complex?" EMBO J 20(12): 2989-2994. [doi]10.1093/emboj/20.12.2989[/doi]
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer