waarom eet je drop als je keelpijn hebt?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

waarom eet je drop als je keelpijn hebt?

Hallo allemaal,

Ik bezig met het onderwerp drop en het blijkt dat zoethout ervoor zorgt dat het slijm sneller loskomt. Dat zou de reden zijn waarom je drop eet als je keelpijn hebt.

Hoe kan dit? Vindt er een reactie plaats met glycyrrhizinezuur (hoofdbestandsdeel van zoethout) en het slijm?

Alvast bedankt voor de informatie!

Berichten: 247

Re: waarom eet je drop als je keelpijn hebt?

Het is niet per definitie zo dat drop goed voor de keel is. Het zuigen op drop (of andere keelsnoepjes) kunnen leiden tot extra irritatie. Daarbij hoeft er ook niet altijd een verband te zijn tussen overtollig slijmproductie en de keelpijn. Er zijn wel aanwijzingen voor het feit dat glycyrrhinezuur de productie van slijm vermindert. Dit komt door een interactie met enzymen die verantwoordelijk zijn voor het metabolisme van prostaglandines die weer verantwoordelijk zijn voor de inhibitie van de mucussecretie in bijvoorbeeld de maag en slokdarm. Er zijn ook bronnen die beweren dat glycyrrhinezuur ook antiviraal/antibacterieel werkt.

Misschien een wat laat antwoord, maar hopelijk kun je de info nog gebruiken ;-).

Berichten: 12.262

Re: waarom eet je drop als je keelpijn hebt?

Of zou het gewoon een 'volksmiddeltje' zijn dat eigenlijk weinig bijzonders doet, afgezien van zorgen voor meer speekselproductie dat het slijm wat afvoert oid?

Qua onstekingsremmend effect zou je beter op een tabled nsiad (ibuprofen oid) kunnen sabbelen, al lijkt me dat een onsmakelijke bezigheid gezien die nogal bitter zijn.
Victory through technology

Berichten: 247

Re: waarom eet je drop als je keelpijn hebt?

Haha, sabbelen op een NSAID! Wel een grappig idee! Maar daar zou ik absoluut niet aan beginnen, omdat het geen "extra" effect heeft. NSAID's hebben namelijk geen lokaal ontstekingsremmend effect, maar remmen COX-enzymen. Het innemen van ibuprofen (dus niet sabbelen) kan dus zeker wel invloed hebben op de ontstekingsreactie. Maar sabbelen zal zeker niet extra helpen. (Zal ongetwijfeld aardig vies smaken ;) )

Berichten: 12.262

Re: waarom eet je drop als je keelpijn hebt?

Nouja, er bestaan wel degelijk (klinisch effectief geteste) cremes met bijvoorbeeld ibuprofen, dus een topicaal effect meteen helemaal uitsluiten zou ik ook niet willen doen.

Maar afgezien daarvan is het natuurlijk gekscherend bedoeld - ik acht de kans niet serieus aanwezig dat bij het korte contact met de keel bij de doorslikken een merkbaar effect zal optreden.

Ik denk dat het vooral een placebo-ding is eigenlijk, je hebt ook mensen die zweren bij dropjes (oid) tegen hoestklachten terwijl dat toch echt voortkomt uit de longen of luchtwegen, iets waar als het goed is nooit doorgeslikte vloeistof in terecht komt.

Overigens schijnt het placebo effect wel weer sterker te zijn naarmate de 'behandeling' onaangenamer is - wat dat betreft is het opzuigen van een tablet paracetamol zeker een goede kandidaat, al vermoed ik dat weinig mensen dat zullen afmaken zonder het ding door te slikken of uit te spugen ;)
Victory through technology

Reageer