Chromatografische scheiding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 35

Chromatografische scheiding

Goeienavond,

ik heb morgen een examen practicum biochemie-fysiologie en 1 van de practica was het uitvoeren van een chromatografische scheiding van plantenpigmenten. Nu, op 1 van de voorbeeldexamens wordt volgende vraag gesteld:

Bij een papierchromatografische scheiding van aminozuren gebruiken we hexaan als loopmiddel. Rangschik volgende aminozuren in oplopende afstand vanaf het startpunt na een half uurtje chromatografie.

Serine - Tyrosine - Valine

Mijn idee was om te kijken naar het feit of het aminozuur polair/apolair is en te vergelijken met hexaan (apolair). Maar ik weet niet goed wanneer het aminozuur juist verder zal worden meegenomen (apolair/polair?) of juist in het begin van de scheidingskolom wordt afgezet? Of pak ik dit volledig verkeerd aan.

Alvast bedankt

Berichten: 12.262

Re: Chromatografische scheiding

Je hebt denk ik wel het goede idee.

Het meest apolaire aminozuur zal het verste van het startpunt terecht komen met hexaan als loopmiddel. Dit is wel aangenomen dat het medium (papier) meer polair is dan het loopmiddel, maar in geval van hexaan kun je dat gerust aannemen.

Zie het ook zo: iets dat helemaal niet oplost in het loopmiddel zal het startpunt nooit verlaten en op het papier blijven zitten waar je het aangebracht hebt.
Victory through technology

Reageer