Alkalinebatterij

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 118

Alkalinebatterij

Hallo

Ik wou een (toegegeven, vrij gevaarlijke) proef uitvoeren met een lithiumbatterij (wat ik niet gezien had, was dat de batterij in kwestie een alkalinebatterij was):

Je kent het wel: lithium + water = klein spectakel

Om hetgeen wat ik verwachtte te vinden (lithium) deed ik de 'plakker' van de batterij, die dus 'ontbloot' was.

Daarna probeerde ik met een soort schaar het 'dekseltje' dat verdraaid goed vast zit aan de batterij (en redelijk zwak is: je snijdt er zo door met een schaartje) los te wrikken (zonder resultaat, laat ik al weten ;) ) het probleem was dat de schaar geleidend was, en een aantal keer kortsluiting veroorzaakte in de batterij, denk ik (de batterij warmde aanzienlijk op :P )

De batterij had een mooie temperatuur bereikt, dus besliste ik de batterij even te laten voor wat het was tot hij wat afgekoeld was.

Wanneer ik terugkwam van iets te drinken, er van uitgaande dat de batterij al afgekoeld zou zijn, wou ik verder gaan met het loswrikken van het dekseltje.

Maar dan brandt ik m'n vingers toch wel zeker niet aan de batterij die enkel in temperatuur gestegen was, en nu gloeiend heet was.

Niet wetende wat de gevaren zijn van een gloeiend hete batterij (waarvan ik dus dacht dat het een lithium-batterij was), zocht ik naar een plaats waar ik de batterij kon laten uitrazen.

Dit was dus echter niet zo evident, daar ik enkel maar aan water kon denken; en aangezien ik aannam dat het een lithium-batterij betrefte, kon dat dus niet...(er was al voldoende aan het dekseltje gewrikt dat bij een lithium-batterij water de lithium zou bereiken en ermee zou reageren)

De batterij was trouwens zo heet dat wanneer ik er een druppeltje water op liet vallen, dat druppeltje langzaam aan begon te koken!

Toen nam ik een riskante keuze: ik herinnerde dat ik in m'n bureau nog een 'containertje' water met iso-betadine zitten had, nam het, liet de batterij er in vallen en deed snel het deksel dicht. (Daarna stopte ik het containertje in m'n brandkast (misschien wat overdreven, maar je weet maar nooit!))

Ondertussen is de batterij (leeg?) en afgekoeld.

Zo... Nu heb ik mooi rond de pot zitten draaien om een simpele vraag te stellen:
  • Waarom wordt de batterij zo heet? Zou er misschien een stukje metaal in gevallen kunnen zijn?
  • Zijn er nog andere 'leuke' experimenten die je kan doen met alkaline-batterijen?
Bedankt!

-Functie

P.S. Ik heb hetzelfde eens voorgehad met een laserpointer die trouwens niet meer werkte: ik haalde de batterij er uit (een rechthoekig, metalen dingetje), liet het gewoon vallen en het ding werd gloeiend heet...
[center]"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."[/center]

[center]- Albert Einstein[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alkalinebatterij

Gelukkig geef je zelf aan hoe dom een aantal van je beslissingen zijn. Ik hoop niet dat je dit nogmaals wilt proberen. Vergeet het maar dat je in een lithiumbatterij dat metaal kunt vinden: dat zit er niet als bulk in, maar als heel fijn verdeeld materiaal waarmee je geen stunts kunt uithalen.

Een batterij wordt heel zorgvuldig gemaakt. Daardoor kunnen ze tegenwoordig behoorlijk veel meer energie bevatten dan ca. 20 jaar geleden. Bij een kleine "verandering" intern zul je de interne weerstand wel verbreken, en dan loopt de batterij leeg. Alle chemische energie komt dan intern vrij en warmt de componenten op. Als je de pech zou hebben dat het door het opwarmen steeds sneller gaat kom je in heel gevaarlijke situaties.

De totale hoeveelheid energie in een kleine AA batterij is enkele Ah*1.5V = een tiental kJ. Voor een "D"-type is dat aanzienlijk meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Alkalinebatterij

rwwh schreef: vr 07 jun 2013, 22:03
Vergeet het maar dat je in een lithiumbatterij dat metaal kunt vinden: dat zit er niet als bulk in, maar als heel fijn verdeeld materiaal waarmee je geen stunts kunt uithalen.
In een lithiumbatterij zit het lithium er toch opgerold in, als papier?

http://www.youtube.com/watch?v=BliWUHSOalU

Ik ben trouwens inderdaad niet van plan het nog eens te proberen ;)
[center]"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."[/center]

[center]- Albert Einstein[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alkalinebatterij

Interessant, dat wist ik niet. Toch denk ik niet dat dat een goed idee is.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Alkalinebatterij

rwwh schreef: vr 07 jun 2013, 22:49
Interessant, dat wist ik niet. Toch denk ik niet dat dat een goed idee is.
Zo leren we allemaal iets bij ;)

Mits voldoende bescherming (een veiligheidsbril en handschoenen zouden moeten volstaan) en veiligheid (niet-brandbaar oppervlak) denk ik dat het een interessant experiment is.
[center]"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."[/center]

[center]- Albert Einstein[/center]

Berichten: 12.262

Re: Alkalinebatterij

rwwh schreef: vr 07 jun 2013, 22:03
Vergeet het maar dat je in een lithiumbatterij dat metaal kunt vinden: dat zit er niet als bulk in, maar als heel fijn verdeeld materiaal waarmee je geen stunts kunt uithalen.
Ik zou niet aanraden om te proberen het eruit te krijgen, maar er zijn, zoals in de video getoond, batterijen voor de consumentenmarkt die wel degelijk lithium als metaal bevatten. Dit zit erin als een opgelolde folie en oxideert behoorlijk snel aan de lucht, maar in principe is het toch echt mogelijk lithiummetaal uit het juiste type batterij te halen.

Maar wat er gebeurde in je alkaline batterij: Door je gepriegel heb je denk ik gewoon kortsluiting gemaakt tussen de positieve pool en de negatieve mantel van de batterij. Goede alkalinebatterijen hebben een behoorlijk lage inwendige weerstand waardoor alle energie die erin zit in korte tijd (enkele minuten) vrijkomt. Dit is genoeg om de hele batterij tot het kookpunt te verhitten, en als er geen drukventiel aan zat zelfs te doen ontploffen. Dit geldt overigens net zo goed voor NiCD en NiMH cellen!

Maar wat je er nou mee moet doen als je zo'n batterij kortsluit: eigenlijk heel weinig, zeker niet in water gooien of iets dergelijks. Een van de veiligste methodes die je thuis kunt doen is de batterij met een tang oid oppakken en in een pan met deksel gooien. Vervolgens de deksel erop en ergens neerzetten waar een eventueel brandje zo min mogelijk kwaad kan (liefst buiten).

Deze methode is zelfs nog wel geschikt voor een per ongeluk kortgesloten li-ion batterij, al is het wel zaak te zorgen dat je dan zo ver mogelijk van je gezicht af werkt, en eenmaal in de pan het zaakje zo vervoert dat de deksel niet recht tegen je hoofd vliegt als er iets ontploft.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Alkalinebatterij

Benm schreef: za 08 jun 2013, 02:24
Maar wat er gebeurde in je alkaline batterij: Door je gepriegel heb je denk ik gewoon kortsluiting gemaakt tussen de positieve pool en de negatieve mantel van de batterij. Goede alkalinebatterijen hebben een behoorlijk lage inwendige weerstand waardoor alle energie die erin zit in korte tijd (enkele minuten) vrijkomt. Dit is genoeg om de hele batterij tot het kookpunt te verhitten, en als er geen drukventiel aan zat zelfs te doen ontploffen. Dit geldt overigens net zo goed voor NiCD en NiMH cellen!
Kookpunt waarvan?

Bedankt voor de uitleg trouwens!
[center]"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."[/center]

[center]- Albert Einstein[/center]

Berichten: 12.262

Re: Alkalinebatterij

Het kookpunt van water in ieder geval, maar ook dat van het electroliet dat erin zit (geconcentreerd loog bij een alkalinebatterij).

Er zit wel een drukbeveiliging op zulke batterijen waardoor het ding niet zomaar kan ontploffen door de druk/hitte, maar er kan wel heet loog uit lekken (normaliter aan de kathode-kant) wat op zijn beurt weer heel nare brandwonden kan opleveren... ook als het al is afgekoeld, het blijft tenslotte kaliloog!
Victory through technology

Reageer