Ideeen voor tweetal simpele proeven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Ideeen voor tweetal simpele proeven

Geachte lezers,

ik ben hier gestrand om hulp te vragen met betrekking tot het ideeen opmaken voor een simpele visueel ingestelde scheikunde proef.

Ik wil een presentatie houden waarbij ik deze begeleid met een proef om het verhaal "zichtbaar" te maken.

Het verhaal is niet van belang (heeft niets met scheikunde te maken) maar wat ik wil aantonen zijn 2 experimenten :

- een eerste waar je verschillende ingredienten/bestanddelen toevoegt (liefst 4 want dat zijn ook de kernwaarden die in de presentatie voorkomen) en waarbij deze NIET binden, dus er was "geen chemie" tussen de onderdelen

- het tweede experiment waarbij de bestanddelen WEL binden (wel sprake van chemie), het liefst voornamelijk dezelfde bestanddelen als bij experiment 1 maar dan met 1 of 2 verschillen...

Het liefst maak ik gebruik van huishoudelijke producten, zodat ik niet naar een speciaalzaak hoef.

Een paar idee'en tot nu toe waren simpelweg water met olie (bindt niet), en vervolgens water met olie en wasmiddel (wordt een tijdje troebel maar om eerlijk te zijn is dit niet echt leuk om te zien en na een paar minuten scheiden de stoffen zich weer)...

Ik hoor graag van jullie !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ideeen voor tweetal simpele proeven

Het is misschien leuker om zonnebloemolie en azijn te nemen. Met een eidooier levert dat mayonaise.... misschien kun je voor de proef de verhoudingen veranderen, dat vergt even experimenteren.

Als je voor het "toneelstuk" vier ingrediënten nodig hebt kun je natuurlijk ook tweemaal dezelfde gebruiken....

Alternatief zou je iets kunnen proberen met verdunde ammonia en een oplossing van kopersulfaat. Beide zijn "kleurloos", maar bij mengen kun je een mooie donkere oplossing maken. Je vier kunnen dan twee bekerglazen met water zijn, een horlogeglas met wat kopersulfaat oplossen in de een, en een dopje ammonia in de ander, en dan pas mengen. Weglaten van ammonia (of vervangen door azijn) levert dan geen kleuring.

Berichten: 12.262

Re: Ideeen voor tweetal simpele proeven

Je kunt hier presentatie-technisch denk ik wel iets mee inderdaad.

Je zou bijvoorbeeld voor het niet-binden kunnen doen:

- olie met een kleurstof

- water met een andere kleurstof

als je dat bij elkaar gooit vermengen ze niet en blijven de kleuren gescheiden mits je de juiste kleurstoffen gebruikt.

Voor het wel binden, bijvoorbeeld:

- alcohol met een kleurstof

- water met een kleurstof

als je dat bij elkaar gooit mengt het en krijg je de gemiddelde kleur, maar als je stoffen kiest die handig met elkaar reageren kun je bijvoorbeeld ook een reactie doen met een kleurloze en een gelkeurde oplossing, waarbij na het mengen opeens een andere kleur ontstaat.
Victory through technology

Reageer