[scheikunde] Cis trans isomerie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 203

Cis trans isomerie

Kan iemand mij helpen waarom aan elk van beide voorbeelden cis/trans wordt gegeven? Ik weet de naamgeving bij alkenen maar hier kan ik niet echt aan uit mits er niet echt een dubbele binding is. Anders zou ik denken dat er misschien moet gedacht worden aan : "boven vlak van de ring beiden = cis" en indien "elk aan andere kant van de ring = trans"?

Iemand die hier meer over weet? alvast bedankt!
cistrans.png
cistrans.png (12.6 KiB) 405 keer bekeken
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Cis trans isomerie

het gaat om de backbone van de peptideketen -> dus als je alle zijgroepen (en best ook nog eens de zuurstofatomen van de carbonyl) even wegdenkt, krijg je een keten -C-C-N-C-C-N- enz...

Als hier de binding tussen C(van de C=O) en de N trans staat, en de keten dus een mooie zig-zag vormt gaat het om trans. Anders is het cis:

Afbeelding

De proline maakt het wat ingewikkelder met die extra ring, maar als je voor jezelf de hoofdketen aanduidt zul je het wel zien.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 203

Re: Cis trans isomerie

Bedankt voor uw antwoord! Ik begrijp het,alleen zie ik de hoofdketen niet meer na de N in proline, neem ik dan de C die naar boven gaat of naar beneden?

Stel : cisisomeer van proline (mijn voorbeeld). Ik duid de hoofdketen aan en neem de C (rechts na N) die naar boven gaat. Dan bekom ik weliswaar het transisomeer, doe ik echter hetzelfde met het transisomeer (dus neem ook C naar boven) dan bekom ik daar het cis isomeer...
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Cis trans isomerie

de hoofdketen is altijd C(O)-N-C-C(O)-N-C- enz...

Dus als je "van links" komt moet je na de N "omlaag" want daar staat de volgende C(O) waarlangs de keten verder gaat
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 203

Re: Cis trans isomerie

ah zo! Nou dat begrijp ik nu helemaal.

Heel erg bedankt :) Moesten de proffen dat zo ook allemaal eens vertelle ;-)
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Cis trans isomerie

graag gedaan!
This is weird as hell. I approve.

Reageer