Split-Sample approach

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Split-Sample approach

Voor mijn onderzoek heb ik een model opgesteld waarbij ik een moderator variable heb gedefinieerd: Voluntariness of use.

Ik wil hiermee bekijken of het vrijwillig gebruik van een informatie systeem invloed heeft op bepaalde aspecten in mijn model.

Om dit te meten heb ik in mijn survey 2 statements over het vrijwillig gebruik opgenomen, waarbij ik gebruik maak van een Likert 5 scale.

Ik heb het gemiddelde van deze statements berekend, en wil nu een split-sample approach gaan toepassen, maar ik heb iets over het hoofd gezien, ik kan deze groep namelijk niet eerlijk splitsen.

Voorbeeld 1:

Groep 1 (Low) bestaat uit: 1 t/m 3

Groep 2 (High) bestaat uit: 3.5 t/m 5

Voorbeeld 2:

Groep 1 (Low): 1 t/m 2.5

Groep 2 (High): 3 t/m 5

Hoe ik het ook splits, de ene groep is altijd groter dan de andere groep. En dat is een behoorlijke issue, want value=3 bestaat uit 31.9% van de respondenten uit de sample groep.

Nu heb ik hier al een tijdje over liggen piekeren, en nu is er misschien wel een oplossing die ik zou kunnen toepassen. 3 is precies het middenpunt, 3 zou dus als inconclusive gedefinieerd kunnen worden, omdat het zowel in groep 1 als in groep 2 valt. En dan zou mijn split sample approach worden:

Groep 1 (Low): 1 t/m 2.5

Groep 2 (High): 3.5 t/m 5

Hier zit alleen kleine maar aan, groep 1 bestaat dan nog maar uit 13.7% en groep 2 uit 54.3%, waardoor het statistisch gezien weinig nut meer heeft om er nog analyses mee te gaan draaien.

Hoe dan ook, heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Reageer