[scheikunde] Naamgeving polyfunctionele

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 69

Naamgeving polyfunctionele

Hallo!

Morgen examen chemie en bij de polyfunctionele naamgeving heb ik een vraag.

Afbeelding

Dit zou 2- hydroxy-1,2,3 propaantricarbonzuur moeten zijn. Ik zou het echter 3-hydroxy-3-carbonzuurpentaandizuur noemen... Ik neem namelijk de rechter en linker COOH groep in mijn hoofdketen ( dan heb ik 5 C's in mijn hoofdketen). Ik snap echter niet welke hoofdketen ik moet gebruiken om het te doen zoals het antwoord is.... Je kan toch NOOIT je 3 carbonzuren in 1 hoofdketen zetten?

JustAQuestion

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Naamgeving polyfunctionele

Dat kan inderdaad niet, en daarom worden in dat geval alle 3 de COOH-groepen als substituent gezien. De langste onvertakte keten is dan 3 C-atomen lang, dus is de basis propaan. De 3 COOH-groepen zitten aan C-atoom nummers 1, 2 en 3 van de propaanketen. 1,2,3-propaantricarbonzuur dus.

Vervang anders in die structuur alle COOH-groepen eens door X, dan zie je vanzelf welke keten er overblijft, en welke keten je dus moet gebruiken voor de naamvorming.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 69

Re: Naamgeving polyfunctionele

Marko schreef: di 11 jun 2013, 15:27
Dat kan inderdaad niet, en daarom worden in dat geval alle 3 de COOH-groepen als substituent gezien. De langste onvertakte keten is dan 3 C-atomen lang, dus is de basis propaan. De 3 COOH-groepen zitten aan C-atoom nummers 1, 2 en 3 van de propaanketen. 1,2,3-propaantricarbonzuur dus.

Vervang anders in die structuur alle COOH-groepen eens door X, dan zie je vanzelf welke keten er overblijft, en welke keten je dus moet gebruiken voor de naamvorming.
Oooh oké ja nu zie ik het. Danku wel! :)

Reageer