[scheikunde] Hoe zuur is een zuurtje?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Hoe zuur is een zuurtje?

Hallo,

Laatst heb ik een practicum uitgevoerd

Onderzoeksvraag

De bedoeling van dit practicum was om erachter te komen hoeveel massapercentage citroenzuur er in een zuurtje zit.

Werkwijze

Het zuurtje wat ik gebruikte was een chupa chup appel. Deze heb ik fijngestampt en opgelost in 100 mL water, nadat dit opgelost was heb ik 25 mL van het opgeloste vloeistof overgebracht naar een erlenmeyer. Ik heb de indicator thymolblauw gekregen, deze heb ik daarna gedruppeld in de oplossing van het zuurtje wat in de erlenmeyer zat, bij deze oplossing heb ik natronloog bij getitreerd totdat de oplossing omsloeg, het aantal mL natronloog dat hiervoor nodig was, was 24,2 mL en de tweede meting was 24,1 mL.

Dit zijn de gegevens die ik nu heb:

Natronloog [OH-]= 0,02540 M

Meting 1, 24,2 mL natronloog nodig voor een omslag

Meting 2, 24,1 mL natronloog nodig voor een omslag

Gewicht van het zuurtje 11,5104 gram

Indicator keuze, Thymolblauw

Molecuul formule van citroenzuur, C6H8O7

Molecuul formule van natronloog NaOH

De formule van de reactie is volgens mij,

C3H5O(COOH)3 + 3 NaOH ---> C3H5O(COO-)3 + 3 H2O

Maar nu loop ik vast, kan iemand mij hierin helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe zuur is een zuurtje?

De eerste stap heb je, namelijk de reactievergelijking. Laten we dan de volgende stap zetten, en eens door de gegevens die je hebt heenbladeren. Het is goed dat je een lijstje hebt met gegevens, maar nu moet je je af gaan vragen wat je met welke informatie kunt.

Hoe dan ook, voor iedere opgave over chemisch rekenen komt het erop neer dat je de gegevens die je hebt op de een of andere manier moet omzetten in hoeveelheden (in mol). Met die hoeveelheden, en de reactievergelijking, kun je vervolgens verder rekenen op weg naar je antwoord.

Dus, volgende stap: welke gegevens die je hebt kun je gebruiken om een hoeveelheid te berekenen? En wat voor hoeveelheid bereken je daarmee?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Hoe zuur is een zuurtje?

Volgens mij heb ik de concentratie en de volume nodig, omdat in de reactievergelijking staat dat er bij iedere citroenzuur er drie keer natronloog tegenover moet staan. Dus denk ik dat ik eerst de mol moet berekenen van het volume natronloog dat in de oplossing getitreerd werd en deze dan gedeeld door drie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoe zuur is een zuurtje?

da's een goeie stap in de juiste richting
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe zuur is een zuurtje?

OK, even netter geformuleerd: je berekent de hoeveelheid OH- die aanwezig was in het volume waarmee je getitreerd hebt.

Dan zeg je, delen door 3, dat is juist, maar geef daarbij aan: citroenzuur en OH- reageren in een verhouding 1:3

Dan heb je voor iedereen duidelijk uitgelegd waarom je doet wat je doet.

Dan de volgende stap. Je weet nu iets over de hoeveelheid (=het aantal mol) citroenzuur. Wat kun je daar verder mee?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Hoe zuur is een zuurtje?

De hoeveelheid [OH-] berekenen met de formule [OH-]= n/v ?

Maar ik weet de volume volgens mij niet...

Berichten: 5

Re: Hoe zuur is een zuurtje?

do_ob schreef: wo 12 jun 2013, 21:37
De hoeveelheid [OH-] berekenen met de formule [OH-]= n/v ?

Maar ik weet de volume volgens mij niet...
of is dit de 25 mL die in het begin opgelost was?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe zuur is een zuurtje?

Even bij de les blijven (schrijf ook alles wat je uitrekent op, anders raak je meteen de weg kwijt)

Je had: een molariteit van de NaOH-oplossing en een volume. Daarmee heb je een hoeveelheid OH- berekend.

Vervolgens heb je berekend met welke hoeveelheid citroenzuur deze OH- heeft gereageerd.

Dan gaan we natuurlijk niet terug een concentratie OH- uitrekenen, want die kenden we al. We moeten nu iets met de hoeveelheid citroenzuur doen.

Kijk anders nog eens terug naar wat er precies gevraagd is. Je weet: een hoeveelheid citroenzuur. Gevraagd is: .....

Hoe kom je van die hoeveelheid naar .... ?

(hint: daar zijn nog een paar stappen voor nodig)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Hoe zuur is een zuurtje?

[OH-]= 0,02540(mol/Liter) x 1000 = 25,4 (mol/mL)

25,4 / 3 = 8,467 mol/mL

[OH-]=8,467 mol/mL

n= C6H8O7 = 192,124 u

v= ? = n / [OH-] = 192,124 / 8,467 = 22,6909 mL

massapercentage= gedeelte/geheel = 22,6909/25 = 0,9076 x 100 = 90,76% (volgens mij klopt dit niet)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe zuur is een zuurtje?

Ehm....eerst zeg je dat je concentratie en volume nodig hebt. Dat klopt, dat is inderdaad de eerste stap. Maar vervolgens zie ik je die stap helemaal nergens maken?!

De eerste stap die jij opschrijft is een concentratie in mol/L omrekenen naar een concentratie in mol/mL. Die berekening is helemaal juist, maar daarmee is het nog steeds een concentratie. En we willen graag naar een hoeveelheid toe.

Voor de rest heb je goed in de gaten dat je de molmassa nodig hebt, maar wat je daarna aan het doen bent is niet goed. Je bent maar willekeurig wat dingen op elkaar aan het delen, en dan kom je zeker niet aan het juiste resultaat.

Kijk anders nog eens naar de vraag die ik in het vorige bericht stelde, en probeer die eerst eens in woorden te beantwoorden. Dan zoeken we daarna de juiste vergelijkingen er wel bij.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer